Oulun kaupunki ei halua estää laitonta autoilua pyöräteillä. Tällainen johtopäätös on vedettävä kymmenen vuoden seurannan perusteella. Kaupunki ei voi vedota asiassa tietämättömyyteen, asiasta on useita kertoja kerrottu virkamiehille.
Uusilla alueilla tilannetta perusteltiin keskeneräisillä kaduilla ja kerrotaan ajan korjaavan ongelman. Virkamiehille on esitetty ratkaisuksi kaavamuutoksia, ajoesteitä, taloyhtiöiden tiedottamista ja niin edelleen.
Kaavamuutos ei kuulemma on mahdollinen, kertaalleen tehtyä kaavaa ei voi muuttaa. Tämä väite on epätosi, jos kaava on luotu, niin kyllä se voidaan myös muuttaa.
Ajoesteitä ei lautakunnan tekemän päätöksen mukaan ole asennettu enää vuosiin. Tämä väite voi pitää paikkansa siltä osin, ettei lautakunta ole tehnyt päätöstä ajoesteen asentamisesta. Ajoesteitä on asennettu ympäri kaupunkia useisiin kohteisiin ilman lautakunnan päätöstä.
Kaupunki on siirtänyt vastuun ongelmasta yksittäisille kuntalaisille. Kuntalaisen pitää ottaa yhteyttä yrityksiin, takseihin, taloyhtiöihin ja kiinteistön omistajiin vaatien näiltä toimenpiteitä jalkakäytävillä ja pyöräteillä autoilun lopettamiseksi.
Poliisin paikalle saaminen paikalle on tuurissaan, keskustan ulkopuolella lähes mahdotonta. Poliisilla ei ole resursseja valvoa asumalähiöissä liikennettä, ellei se aiheuta välitöntä vaaraa henkeen tai terveyteen.
Hyvät autoilijat, täytyy onnitella teitä, voitte kaupungin mielestä jatkaa pyöräteillä autoilua ilman seuraamuksia. Ymmärrän innostuksen pyöräteillä autoiluun, kunnossapito toimii aiempia vuosia paremmin baanoilla ja pyöräilyn pääreiteillä.