Voimanosto: Al­zhei­me­rin tauti py­säyt­ti kem­pe­le­läi­sen voi­ma­mie­hen

Kaleva live: Katso suora lähetys U20 Kär­pät-Luk­ko-ot­te­lus­ta

Luitko jo tämän: Ohi­juok­su­tus rikkoi asuk­kai­den ve­si­put­ket, For­tu­mil­ta pe­nä­tään vas­tuu­ta

Tilaajille

“Miek­kaa jos tarvis, tar­tu­taan vaan, puo­les­ta hengen, heimon ja maan!” – Raat­teen­tie-oop­pe­ra Kai­nuus­sa omalla maa­pe­räl­lään

Uljas Pulkkiksen uudesta oopperasta tuli Ukrainan sodan takia rajaseutujen ihmisille entistä ajankohtaisempi.

Suomussalmen kesäteatterin suurelle tapahtuma-areenalle mahtuu alun toista tuhatta katsojaa. Raatteentie-oopperaesitykset eivät olleet ihan loppuunmyytyjä, vaikka yleisöä oli paljon. Kuva perjantain kantaesityksestä.
Suomussalmen kesäteatterin suurelle tapahtuma-areenalle mahtuu alun toista tuhatta katsojaa. Raatteentie-oopperaesitykset eivät olleet ihan loppuunmyytyjä, vaikka yleisöä oli paljon. Kuva perjantain kantaesityksestä.
Kuva: Esko Aho

Uusien oopperoiden on vaikea löytää paikkaansa musiikkiteattereiden ohjelmistoissa. Raamatun kylväjävertausta mukaillen, monet niistä ovat kuin siemeniä, jotka putoavat kallioille eivätkä juurru, vaan häviävät historian tuuliin, vaikka hyviä yksittäisiä aarioita saatetaan myöhemmin esittää.

Huomattavaksi poikkeukseksi ovat muodostuneet kaikille tutut kansalliset aiheet. Uljas Pulkkiksen perjantaina Suomussalmella kantaesitetty Raatteentie on tällainen ooppera, varsinkin kun se yhdistyy toiseen suureen suomussalmelaisaiheeseen, Ilmari Kiantoon, ja hänen kauttaan jopa Aulis Sallisen Punainen viiva -oopperaan, joka 1980-luvulla vieraili tässä samassa ympäristössä Suomen Kansallisoopperan tuotantona.