Luonnonsuojelu: Yli sata heh­taa­ria kei­das­aa­pa­suo­ta suo­jel­tiin Oulussa

Kolumni: Se tärsky oli lo­pet­taa pyö­räi­lyn al­kuun­sa, mutta toisin kävi

Meren jäällä kaa­su­tel­laan tänäkin talvena – Kem­pe­leen­lah­del­le on val­mis­tu­mas­sa kaksi jää­ra­taa si­vii­li­au­toil­le

Oulu
Liminganlahden jääradoille pääsee hurvittelemaan siviiliautoilla näillä näkymin tammikuun puolivälistä alkaen.
Liminganlahden jääradoille pääsee hurvittelemaan siviiliautoilla näillä näkymin tammikuun puolivälistä alkaen.
Kuva: Susanna Eksymä

Kempeleenlahdella rakennetaan parhaillaan kahta jäärataa oululaisen harrasteajoneuvoyhdistys Barefoot Drivers ry:n toimesta.

– Toteutimme jääradat ensimmäistä kertaa viime talvena ja ne osoittautuivat aivan huippusuosituiksi. Ajajia oli joka päivä, välillä ihan ruuhkaksi asti, sanoo yhdistyksen puheenjohtaja Riitta Jussila.

– Harmi vain edelliskausi jäi säiden vuoksi lyhyeksi, vain viiden viikon mittaiseksi. Toivottavasti tänä talvena rataa voidaan pitää auki pidempään, Jussila jatkaa.

Avajaiset tammikuun puolivälissä

Jääradan puuhaporukka on käynyt mittaamassa Kempeleenlahdella teräsjään paksuutta joulukuun puolivälistä lähtien.

– Viime viikolla saimme jo 30 senttimetrin lukemat ja ryhdyimme aurauspuuhiin. Talvi on ollut tähän saakka hyvä radan rakennusta ajatellen, Jussila iloitsee.

Yhdistyksen tavoitteena on avata rata tammikuun puolivälissä, mikäli säät sallivat. Avajaisten jälkeen rata tulee olemaan avoinna keskiviikkoisin, lauantaisin ja sunnuntaisin.

– Kulku jääradalle tapahtuu samalta parkkialueelta kuin viime vuonnakin, mutta nyt liikenne ohjataan Nuottasaaren kautta, eli Jääsalontien kautta Poikkimaantielle. Tällä pyrimme minimoimaan ruuhkien aiheuttamat haitat, Jussila kertoo.

Lyhyempiä,mutta leveämpiä

Riitta Jussila kertoo suunnilleen keskelle Kempeleenlahtea sijoittuvien ratojen olevan hieman edellistalvea lyhyempiä, mutta leveämpiä.

– Lyhyempi rata on noin kilometrin mittainen ja toinen pari kilometriä. Jälkimmäinen on profiililtaan edellisvuotta haastavampi, Jussila sanoo.

Radalle pääsee tieliikennekäyttöön rekisteröidyllä siviiliautolla. Mönkijöiltä ja kaksirattaisilta on turvallisuussyistä tänäkin talvena pääsy kielletty.

Radoille lasketaan viisi autoa kerrallaan, ajoaikaa on 15 minuuttia. Radan ylläpitokustannusten kattamiseksi ajajilta peritään 20 euron suuruinen käyttömaksu.

– Lipulla saa ajaa vaikka koko päivän, mutta 15 minuutin ajovuoron jälkeen on siirryttävä jonon hännille, Jussila valottaa ajosääntöjä.

Jäärataa ylläpidetään ja toimintaa pyöritetään noin parinkymmenen vapaaehtoisen yhdistysaktiivin voimin.

– Lisääkin porukkaa mahtuisi mukaan, Jussila vinkkaa.

Ei mikäänläpihuutojuttu

Barefoot Drivers ry:n riveissä ollaan toista kertaa toteutuvasta jääradasta innoissaan, sillä toteutusta on edeltänyt kallis ja raskas, jo vuonna 2014 käynnistynyt lupaprosessi.

Alun perin rataa suunniteltiin rakennettavaksi aivan Oritkarin rannan tuntumaan. Vesialueen omistajalta eli Oulun kaupungilta lupaa ei kuitenkaan herunut.

Myötämielisemmin hankkeeseen suhtautui Oulunsalon jakokunta, jonka omistama vesialue alkaa parin kilometrin päästä Oritkarin ­rannasta.

Jääradan lupaprosessia hidastivat kuitenkin rantojen yksittäisten asukkaiden valitukset, joista yksi eteni korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka.

Lupa radalle liikeni lopulta vasta maaliskuussa 2020.

– Jotta saisimme rakentaa radan jatkossakin, toivoisimme myös käyttäjien kunnioittavan sääntöjä, Jussila sanoo.

Hän harmittelee moottoriajoneuvojen käyneen jo keskeneräisellä radalla.

– Toivomme hartaasti, että portteja kunnioitettaisiin, ja että keskeneräiselle radalle ei moottoriajoneuvoilla mentäisi. Edellistalvena pari autoa meni läpi kohvajäästä. Tällaista emme halua enää tapahtuvan, Jussila vetoaa.