Mat­kus­ta­jat eva­kuoi­tu tur­ma-aluk­sel­ta – Amo­rel­la ajoi karille jo toista kertaa samassa ka­pei­kos­sa, vuotoja aluksen alim­mis­sa osissa

Matkustajien evakuointi Amorellalta saatiin päätökseen alkuillasta.
Matkustajien evakuointi Amorellalta saatiin päätökseen alkuillasta.

Viking Linen Amorella-laiva on ajanut karille, kertoo Turun meripelastuskeskus. Amorella ajoi karille noin kello 12.35 Ahvenanmaan itäpuolella Östra Julgrundin kupeessa.

Pohjakosketuksen jälkeen alus ajoi tarkoituksella rantaan tilanteen vakauttamiseksi ja tilanne aluksen vakavuuden osalta on toistaiseksi vakaa.

Aluksella oli onnettomuushetkellä yhteensä 281 ihmistä, joista matkustajia 207. Ihmishenkiä ole välittömässä vaarassa.

Noin klo 15.40 ensimmäiset 30 ihmistä evakuointiin Amorellalta ja heidät kuljetettiin Långnäsin. Juuri nyt Amorellalta on evakuoitu kaikki matkustajat. Seuraavaksi evakuoidaan osa henkilökunnasta, kertoo Turun Meripelastuskeskus.

Viking Amorellan kyydissä oli vajaat 300 ihmistä.
Viking Amorellan kyydissä oli vajaat 300 ihmistä.

Maarianhaminan merivartioasemalla on kokoontunut paikallinen johtoryhmä, jonka toimesta on perustettu evakuoitujen kokoamiskeskus Långnäsin sataman läheisyyteen.

Evakuoitujen kokoamiskeskukset on etukäteen valmisteltu osana merivartiostojen suuronnettomuussuunnitelmia.

Evakuoitujen kokoamiskeskuksessa terveydenhuoltoviranomaiset sekä SPR vastaanottaa evakuoidut ja varmistavat heidän fyysisen ja henkisen tilan. Tämän jälkeen varustamo hoitaa jatkokuljetukset ja majoitukset ja muut tarvittavat toimenpiteet.

Onnettomuuspaikalle on hälytetty useita yksiköitä. Merivartiosto kertoi Twitterissä hieman ennen kello kolmea iltapäivällä, että paikalle oli tuolloin saapunut jo 11 yksikköä ja lisää oli matkalla.

Merivartioston mukaan tällä hetkellä ei ole havaintoja öljyvuodoista.

Muun muassa ahvenanmaalaisten ja ruotsalaisten medialähteiden mukaan hätäkutsussa olisi kerrottu aluksen saamista vuodoista. Ålands radion mukaan kutsussa olisi todettu vuodoista "aluksen alimmissa osissa" sekä "useissa paikoissa". Tästä ei kuitenkaan ole virallista tietoa.

Turun Meripelastuskeskus kertoo, että tämän hetkisen tiedon mukaan aluksesta ei vuoda öljyä. Onnettomuuspaikka sijaitsee Ahvenanmaan kunnan alueella, joten maakunnan viranomaiset vastaavat öljyntorjunnasta. Maakunnalla on valmius ja välineistö aluksen puomittamiseen.

Marinetraffic-sivuston mukaan laiva oli matkalla Turusta Ahvenanmaalle. Laiva on sivuston mukaan tällä hetkellä pysähdyksissä Järsö-nimisen saaren edustajalla Suomen aluevesillä. Järsö on saari Ahvenanmaan pääsaaren itäpuolella.

Expressen-lehden mukaan matkustajat on siirretty laivan ylimmälle niin sanotulle konferenssikannelle.

Lue myös: Onnettomuustutkintakeskus: Vakava paikka

Tämä tapauksesta tiedetään nyt
Jami Jokinen, Jussi Orell

Matkustaja-autolautta Viking Amorella ajoi sunnuntaina karille Ahvenanmaalla. Ttämä tapauksesta tiedetään tällä hetkellä:

Mitä tapahtui, missä ja milloin?

Alus sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan Hjulgrundilla noin kello 12.50 ollessaan matkalla Turusta Maarianhaminaan.

Laivalla oli Viking Linen mukaan noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä.

Mitä pohjakosketuksesta seurasi?

Amorellan miehistö ajoi aluksen tarkoituksella matalaan veteen Järsön saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi. Esimerkiksi öljyvuodoista ei Merivatioston mukaan ole havaintoja, mutta aluksen pohjakerroksiin on päässyt vettä. Uppoamisvaaraa ei kuitenkaan ole. Evakuoitavat matkustajat kuljetetaan Viking Linen mukaan Ahvenanmaan mantereelle.

Muun muassa ahvenanmaalaisten ja ruotsalaisten medialähteiden mukaan hätäkutsussa olisi kerrottu aluksen saamista vuodoista. Ålands radion mukaan kutsussa olisi todettu vuodoista "aluksen alimmissa osissa" sekä "useissa paikoissa".

Onko ihmisillä hengenvaaraa?

Merivartioston mukaan välitöntä hengenvaaraa ei ole ollut. Paikalle hälytettiin useita meripelastuksen yksiköitä, ja matkustajien evakuointi on käynnissä. Viking Linen tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström kertoo Lännen Medialle, että aluksen tilanne on ollut vakaa, eikä henkilövahinkoja ole sattunut. Tunnelma aluksella on hänen mukaansa ollut rauhallinen.

Miltä tilanne paikan päällä näyttää?

Videopalvelu YouTubeen ilmestyi jo paikan päältä suorana striimattu video.

Ilmeisesti sivullisen veneilijän kuvaamalla videolla näkyy matalalle ajettu alus, pienempiä veneitä sekä merivartioston Super Puma -pelastushelikopteri.

Evakuoidaanko matkustajat?

Evakuointi alkoi kello 15.40. ja se saatiin matkustajien osalta valmiiksi kello viiden aikoihin. Tämän jälkeen käynnistyi miehistön osittainen evakuointi.

Länsi-Suomen Merivartiosto tviittasi tätä ennen, että  Ahvenanmaan paikallinen meripelastuksen johtoryhmä on hälytetty tapauksen vuoksi. Paikallinen johtoryhmä koordinoi evakuointikeskuksen perustamisen ja vastaa sen toiminnasta.

Poliisi on puolestaan eristänyt Ålands radion mukaan osia Lumparlandissa sijaitsevan Svinön lauttarannasta. Poliisi huomauttaa, että uteliaat veneilijät ja autoilijat haittaavat evakuointia ja pyytää ulkopuolisia pysymään poissa alueelta.

Millainen väylä onnettomuuspaikalla on?

Amorella ajoi samassa Hjulgrundin kapeikossa karille myös joulukuussa 2013. Tapahtuma johtui tuolloin sähkökatkosta, ja onnettomuustutkinnan mukaan kyseessä oli inhimillinen virhe.

Vuoden 2013 onnettomuuden tutkintaselostuksessa kapeikkoa kuvataan ohjattavuuden kannalta vaativaksi.

Väylä on hyvin kapea, ja vesi mataloituu siinä yhden pohjakynnyksen kohdalla 15 metristä runsaaseen yhdeksään metriin. Tällöin niin sanottu matalavesivaikutus aluksen ohjattavuuteen on Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tuntuva.

Kapeikon pohjaolosuhteet luovat siihen lisäksi kanavavaikutuksen, minkä vuoksi idästä saapuva alus pyrkii kääntymään sivuun – ensin vasemmalle ja sitten oikealle.

Kapeimmassa kohdassa on Amorellalle riittävää vettä vain noin 150-200 metrin leveydeltä.

Kuinka suuri Amorella on?

Alus 169 metriä pitkä ja vajaat 28 metriä leveä. Sen syväys on 6,35 metriä. Amorella on rakennettu entisessä Jugoslaviassa vuonna 1988.

Viking Amorella

Rakennettu: 1988

Pituus: 169,4 m

Leveys: 27,6 m

Matkustajakapasiteetti: 2 480 henkilöä

Maksiminopeus: 20,5 solmua

Pääkoneet: Wärtsilä Pielstick 23 769 kW

Jääluokka: 1 A Super

Lähde: Viking Line

Päivitetty kello 13.49: Merivartioston tiedot.

Päivitetty kello 14.33: Lisätty tiedot M/S Viggenistä.

Päivitetty kello 14.58: Lisätty jutun Mitä on tapahtunut -osio.

Lisätty faktaosio kello 15.31.

Lisätty mediatiedot mahdollisista vuodoista kello 15.43.

Lisätty tieto evakuoinnin aloittamisesa kello 16.05.

Juttua päivitetty kauttaaltaan klo 18.11.