On­net­to­muus­tut­kin­ta­kes­kus Amo­rel­lan on­net­to­muu­des­ta: Ky­sees­sä on vakava paikka

Onnettomuustutkintakeskus on käynnistänyt alustavan tutkinnan Amorellan karilleajosta. Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmi pitää tapausta vakavana, vaikka henkilövahingoilta on vältytty.

Onnettomuustutkintakeskuksen Veli-Pekka Nurmi pitää Amorellan onnettomuutta vakavana.
Onnettomuustutkintakeskuksen Veli-Pekka Nurmi pitää Amorellan onnettomuutta vakavana.
Kuva: Joel Maisalmi

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi pitää Amorellan karillajoa vakavana vaaratilanteena, vaikka henkilövahingoilta on tiettävästi vältytty. Aluksella oli noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä.

– Teemme ilman muuta ainakin alustavan tutkinnan. Tämä on sen kokoluokan alus, että kun vettä on ilmeisesti useilla osastoilla, kyseessä on vakava paikka. Aluksella oli reilusti vähemmän matkustajia kuin normaalisti ja keli oli hyvä. Tälläkin matkustajamäärällä laivanjättö on silti vaativa operaatio. Karilleajon syy on tärkeää selvittää, Nurmi korostaa.

Amorella ajoi samassa Hjulgrundin kapeikossa karille myös joulukuussa 2013. Tapahtuma johtui tuolloin sähkökatkosta.

– Kun aluksesta menevät sähköt, se menettää ohjauskykynsä, Nurmi muistuttaa.

Tekniset tallenteet avainasemassa

Avainasemassa tämänkertaisessa tutkinnassa ovat tekniset tallenteet.

– On tärkeää saada alukselta tallenteet, joista selviää, millaisia ohjausliikkeitä on tehty. Tallenteen saaminen meriliikenteen ohjauskeskuksesta (VTS-keskus) on myös varmistettu, Nurmi kertoo.

Amorella sai pohjakosketuksen Ahvenanmaan Hjulgrundilla noin kello 12.50 sunnuntain ollessaan matkalla Turusta Maarianhaminaan. Aluksen miehistö ajoi aluksen tarkoituksella matalaan veteen Järsön saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi.

Järsö sijaitsee Suomen aluevesillä Ahvenanmaan pääsaaren itäpuolella.

Esimerkiksi öljyvuodoista ei Merivatioston mukaan ole ainakaan toistaiseksi havaintoja.