
Oululainen keksintö Skick-sähköpotkukelkka saa Kaleva Median jakajilta pelkkää kiitosta. Laite on ollut jakajilla koekäytössä keväästä alkaen.
– Liikkuminen paikasta toiseen sujuu todella kätevästi.
– Skick kääntyy ympäri hämmästyttävän pienessä tilassa.
– Skick on onnistuttu suunnittelemaan niin, että ohjaaminen ja hallinta on todella intuitiivista. Laitteen sujuvan käytön oppii nopeasti.
– Ajotuntuma on erittäin vakaa. Skick ei todellakaan kaadu herkästi.
– Sopii hyvin ympärivuotiseen käyttöön.
Jakajan kommentti kertoo, että sähköpotkukelkka ei ole moksiskaan lumesta. Päinvastoin, se on suunniteltu kulkemaan myös lumisilla teillä.
James Bond -tyylisesti sähköpotkukelkka pystyy myös vaihtamaan etenemistapaa, jos alusta sitä vaatii. Talvikelillä Skick vetää ylös jalasten pyörät, jolloin meno jatkuu vaivatta jalaksiin integroitujen suksien avulla. Umpihankeen sillä ei kuitenkaan kannata mennä.

Lisää Skickejä jakajien avuksi
Jakelupäällikkö Tuire Halttu sanoo olleensa ennakkoon epäileväinen sähköpotkukelkan suhteen.
– Mutta kun kokeilin, tulin nopeasti toisiin aatoksiin. Skickillä ajaminen on hauskaa. Myös sähköpotkukelkan vakaus yllätti. Jakaja kuljettaa mukanaan raskaita lehtilaukkuja ja liikkuminen polkupyörällä niiden kanssa voi olla huteraa. Myös laitteen ketteryys ja liikkeelle lähdön sujuvuus yllättivät positiivisesti, Halttu kuvailee.
Sähköpotkukelkasta saatujen loistavien kokemusten perusteella Kaleva Mediassa on jo päätetty hankkia lisää Skickejä jakajien käyttöön.
– Sähköpotkukelkka lisää työturvallisuutta, nopeuttaa ja helpottaa jakajien työtä sekä parantaa heidän jaksamistaan. Ajatuksena on korvata kaikki jakelussa käytettävät polkupyörät Skickillä, kertoo paino- ja jakelujohtaja Janne Koski.
Sähköpotkukelkan edut korostuvat erityisesti alueilla, joissa on paljon nousuja ja laskuja sekä ahtaat piha-alueet. Kokemuksesta tiedetään, että Skick kulkee hyvin myös lumella.
– Ympäristönäkökulma on ratkaiseva päätöksessä hankkia lisää sähköpotkukelkkoja. Niiden avulla korvataan myös auton käyttämistä jakelussa, Koski suunnittelee.

Skickejä kaupunkiliikenteeseen
Skickin keksi oululainen Markku Laatikainen kompuroituaan tuliterällä skuutilla jäisellä pihatiellä.
– Ihmettelin vehkeen huteruutta ja aivot jäivät askartelemaan asian parissa. Parin kuukauden kuluttua töhersin kirjekuoren taakse kuvan potkulaitteesta, jossa oli kaksi jalasta takana ja edessä vetävä eturengas. Pojan legolaatikolla kokosin laitteesta jonkinlaisen mallin.
– Kysyin Facebookin Ihme härvelit -ryhmässä, olisiko kukaan halukas kehittämään tästä toimivaa sähköpotkukelkkaa. Antti Karjalahti oli ja hän vastaa nyt kehityspuolesta. Antti teki hetkessä prototyypit ja perustettiin Arctic Rides Oy, kertoo toimitusjohtaja Laatikainen.
Ympärivuotiseen yksityis- ja yrityskäyttöön tarkoitettu Skick sähköpotkukelkka on Arctic Ridesin ensimmäinen kehitystyön tulos. Sitä käytetään apuna esimerkiksi lehtien, ruuan ja kotihoitopalvelujen jakelussa, golfissa sekä metsästyksessä.
Laatikainen etsii nyt kumppania Skickin ympärivuotiseen vuokrakäyttöön. Hänen ideanaan on, että kaupunkilaiset liikkuisivat Skickillä ja esimerkiksi turistit pääsisivät tutustumaan Ouluun kevyenliikenteenväylillä.
– Skickeillä olisi eri puolilla kaupunkia latauskontteja, joista laitteen saisi käyttöönsä aplikaatiolla. Kumppani voisi olla esimerkiksi Oulun kaupunki tai vaikka joku isoista kauppaketjuista. Skick voisi osana liikkumisen infraa olla Oulussa seuraava kaupunkiliikennettä tasa-arvoistava iso steppi, Laatikainen hahmottelee.