Uimataito: Korona ai­heut­ti rajun not­kah­duk­sen lasten ui­ma­tai­toon ja nyt pe­lä­tään ener­gia­tal­koi­den vai­ku­tus­ta

Jääkiekko: Kärpät sai run­saas­ti tu­liai­sia Ville Koi­vu­sen hat­tu­temp­pu­näy­tök­ses­tä

Sisäilmaongelmat: Oulun Nor­maa­li­kou­lun si­sä­il­ma­on­gel­mat ovat taas ta­pe­til­la, reh­to­rin mukaan koulu on jat­ko­ajal­la

Pääkirjoitus
Tilaajille

Lä­hi­ju­nat voi­si­vat olla myös Oulun seudun tu­le­vai­suut­ta

Oulun seudun lähijunaliikenteen vaatima pysähdyspaikkarakentaminen ei olisi kohtuuttoman kallista. Matkustajien määrä on kysymysmerkki. Toisaalta tarjonta luo kysyntää, ja junayhteys ohjaisi myös asutuksen ja työpaikkojen sijoittumista.

Lähijunaliikenteen saannista Oulun seudulle on puhuttu vähintään ideatasolla vuosikymmenten ajan ilman että toteutus olisi ollut lähelläkään liikkeelle lähtöä.

Historian näkökulmasta kyse tosin olisi paikallisen junaliikenteen palauttamisesta. Oulun seudun lähiliikenteestä on jäänyt elämään jopa yksi ironinen sanontakin: "Tungosta kuin Tuiran asemalla, maitotonkka ja polliisi."

Viime vuosikymmeninä tehdyt avaukset, esiselvitykset ja vähän pitemmällekin viedyt selvitykset ovat törmänneet juuri siihen arvioon, että asemalaitureille ei todella saataisi riittävästi väkeä.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.