Vaalitentti: Katso tal­len­ne Kalevan vaa­li­ten­tis­tä, mukana kuusi ni­me­käs­tä eh­do­kas­ta Oulun vaa­li­pii­ris­tä

Pääkirjoitus: Il­mas­ton­muu­tok­sen tor­jun­ta ei ole vi­her­hump­paa – maa­pal­lon läm­pe­ne­mi­nen mah­dol­lis­ta saada kuriin

Kolumni: Ou­lu­lais­kou­lun hyvät ko­ke­muk­set kou­lu­pu­dok­kai­den kanssa osoit­ta­vat, miten tärkeää on kokemus po­ruk­kaan kuu­lu­mi­ses­ta

Mainos: Mitä enemmän tiedät sitä helpommin äänestät, tilaa tästä Kaleva Digi + Lehti 2 kk 59,90 euroa

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Ky­lä­kou­luil­la jo ym­pä­ris­tö it­ses­sään on osal­lis­ta­vaa

Tutkimusten mukaan kyläkoulut ovat erinomaisia kasvu- ja oppimisympäristöjä lapsille (esimerkiksi Kalaoja, Karlberg-Granlund, Kilpeläinen, Korpinen, Peltonen). Kun yläkouluikäisiä kuljetetaan keskustaan yläkouluun ja kotiin, samalla kuljetusreitillä saataisiin kyyti täyteen kumpaankin suuntaan, kun keskustan lapset voisivat käydä pientä kyläkoulua. Mikä kaupunki hyödyntäisi tämän ensimmäisenä?

Kyläkoulujen fyysinen ympäristö lähimetsineen, puineen ja kivineen mahdollistaa toiminnallisuuden ja luovan tekemisen ilman kalliita välineitä. Eri-ikäiset lapset tekevät yhdessä. Ympäristö itsessään on jo osallistavaa. Tämän me kirjoittajat olemme kumpikin työssämme nähneet.

Lähikoulut edistävät lähiliikuntaa ja arkiliikuntaa, jota lapsemme tarvitsevat päivittäin.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.