Kaupunginjohtaja: Seit­se­män kiin­nos­ta­vaa nimeä kertoo, ovatko he ha­ke­mas­sa

Oulun alueen jää­kie­kon ju­nio­ri­jouk­kueet pa­laa­vat pe­laa­maan omien lo­go­jen­sa alla – "Ei ole ke­nen­kään etu, että tap­pe­lem­me kes­ke­näm­me sa­mois­ta pe­laa­jis­ta"

Kau­ris­mäen klas­sik­ko saa en­si-il­tan­sa Oulun teat­te­rin suu­rel­la näyt­tä­möl­lä – Oh­jaa­jan mukaan hahmot eivät ole luu­se­rei­ta vaan sel­viy­ty­jiä

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Ky­lä­kou­luil­la jo ym­pä­ris­tö it­ses­sään on osal­lis­ta­vaa

Tutkimusten mukaan kyläkoulut ovat erinomaisia kasvu- ja oppimisympäristöjä lapsille (esimerkiksi Kalaoja, Karlberg-Granlund, Kilpeläinen, Korpinen, Peltonen). Kun yläkouluikäisiä kuljetetaan keskustaan yläkouluun ja kotiin, samalla kuljetusreitillä saataisiin kyyti täyteen kumpaankin suuntaan, kun keskustan lapset voisivat käydä pientä kyläkoulua. Mikä kaupunki hyödyntäisi tämän ensimmäisenä?

Kyläkoulujen fyysinen ympäristö lähimetsineen, puineen ja kivineen mahdollistaa toiminnallisuuden ja luovan tekemisen ilman kalliita välineitä. Eri-ikäiset lapset tekevät yhdessä. Ympäristö itsessään on jo osallistavaa. Tämän me kirjoittajat olemme kumpikin työssämme nähneet.

Lähikoulut edistävät lähiliikuntaa ja arkiliikuntaa, jota lapsemme tarvitsevat päivittäin. Osa lapsista tulee kouluun jalan, pyörällä tai jopa hiihtämällä. Ei ole sattumaa, että parhaimmat kestävyyshiihtäjät ovat käyneet kyläkoulua. Jääkiekkoa ja jalkapalloa pelaavat tytöt ja pojat yhdessä, ja pienimmillekin annetaan jokin tehtävä.

"Kun yläkouluikäisiä kuljetetaan keskustaan yläkouluun ja kotiin, samalla kuljetusreitillä saataisiin kyyti täyteen kumpaankin suuntaan, kun keskustan lapset voisivat käydä pientä kyläkoulua.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.