Liikenne: Jos Oulun Poik­ki­maan­tie pää­te­tään uu­dis­taa, töihin pääs­tään no­peas­ti

Taiteiden yö: Kahden in­to­hi­moi­sen tai­de­har­ras­ta­jan unelma täyttyy Tai­tei­den yönä, kun Gal­le­ria 33 avaa ovensa

Ko­ro­na­pan­de­mian puh­kea­mi­nen vai­kut­ti maan­tei­den lii­ken­ne­mää­riin mer­kit­tä­väs­ti Poh­jois-Poh­jan­maal­la: mat­kai­lu­lii­ken­ne kasvoi, muu lii­ken­ne väheni

Koronapandemian puhkeaminen maaliskuussa 2020 vaikutti merkittävästi maanteiden liikennemääriin. Asia käy ilmi tuoreesta Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun ely-keskusten tienpidon ja liikenteen katsauksesta.

Kun vielä helmikuussa 2020 Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen alueella liikennemäärät olivat 5 prosentin kasvussa suhteessa edellisvuoden helmikuuhun, romahti liikenne maalis-huhtikuun vaihteeseen mennessä yli kolmanneksen edellisvuotta alemmaksi.

Liikenteen toipuminen käynnistyi kuitenkin hiljalleen jo huhtikuun lopulla, kiihtyen toukokuussa. Kesäkuun alussa vuorokausiliikennemäärät olivat palautuneet lähes edellisvuoden tasolle.

Ely-keskuksen taulukko havainnollistaa liikennemäärien muutosta koronapandemian alusta alkaen.
Ely-keskuksen taulukko havainnollistaa liikennemäärien muutosta koronapandemian alusta alkaen.
Kuva: Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus

Syksyn ja alkutalven toisen aallon aikana liikennemäärät ovat olleet enimmillään noin 10 prosenttia edellisvuotta pienemmät.

Työmatkaliikenteessä erot edellisvuoteen ovat olleet koko pandemian ajan selvästi suuremmat kuin vuorokausiliikenteessä.

Korona-aika romahdutti maaliskuun 2020 lopulla myös pohjoisen matkailuliikenteen. Kesälomien aikaan heinäkuussa liikennemäärät valtateillä 20 ja 5 Koillismaan suunnalla olivat sitä vastoin 15-20 prosenttia edellisvuotta suuremmat.

Myös helmi-maaliskuun 2021 hiihtolomaviikoilla liikennettä pohjoisen matkailukeskusten suunnilla on ollut tavanomaisen paljon, valtatiellä 5 Kainuussa ja Koillismaalla osin jopa tavanomaista enemmän.