Essee

Kesti 20 vuotta, ennen kuin tunsin itseni ou­lu­lai­sek­si – muistan jopa tarkan hetken

Kunnan asukkaaksi tullaan muuttoilmoituksella, mutta äänioikeus vaaleissa ja verojen maksu eivät riitä synnyttämään tunnetta kuulumisesta joukkoon, kirjoittaa Päivi Alasuutari.

Muistan yhä hetken, kun huomasin, etten enää katsonut oululaista maisemaa ulkopuolisena.

Ajelin pyörällä pitkin Hietasaaren kaupungin puoleista rantareittiä. Ymmärsin, että sieluni lepää Oulujoen suiston maisemissa, jäätyneen meren äärellä Nallikarissa, saunalautalla Tuiran uimarannalla, kotini lähimetsän poluilla.

Yhtäkkiä välähti, että tämä on minun kaupunkini. Se ei ollut rakkautta ensisilmäyksellä.

Meitä oululaisia oli Tilastokeskuksen ennakkotiedon mukaan viime vuoden lopussa 217 556.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Kaleva Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat, videot ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut