Veikko Hulkon mielipide ”Uusi, humaani markkinatalous – jokainen kansalainen on yrityselämän ja yhteiskunnan osapuoli” (Kaleva 9.1./Lukijalta) oli mielenkiintoista luettavaa.
Tahtoisin kääntää idean sille tolalle, että opetuksen ja kasvatuksen työntekijöiden, humanistisen alan ihmisten sekä sosiaalialan työläisten tulisi ottaa mallia yritysmaailman niin kutsutusta asiakkaiden palkitsemis- ja lepyttelyjärjestelmästä.
Nykyisin on nimittäin laajana trendinä se, että työntekijät mieltävät itsensä – ja heidät tietoisesti koulutetaan – ”asiakaspalveluhenkilöiksi”. Samaan aikaan ”asiakkailla” ei ole kunnollista ja varmaa tyytyväisyystakuuta, eikä esimerkiksi oikeuden sopimuksiin ja lakiin pohjaavia pitkiä asiakeskusteluja voi heidän kanssaan kukaan käydä – jotta tulevaisuuden toiminnot olisivat kohdallaan – koska pääasiallisesti työntekijät kokevat palaverit ”inhottaviksi”. He ottavat itseensä sen, etteivät ole tajunneet toimia oikein. Mahdolliset korjaavat palaverit olisivat heille ”noloja”.
Vuonna 2023 esimerkiksi moni opettaja, ohjaaja ja sosiaalityöntekijä ainoastaan toteaa ja heidät on ohjeistettu automaattisesti toteamaan: ”Kiitos palautteestasi.”