Tiistai 5. heinäkuuta merkitään vahvennetuin kirjaimin historiakirjoihin Suomen Nato-vuonna 2022.
Pelottavaksi harmaaksi vaiheeksi ristitty ajanjakso käytännössä päättyi tiistaina, kun Suomesta ja Ruotsista tuli Naton tarkkailijajäseniä. Harmaaksi ajaksi kutsuttiin vielä keväällä aikaa, jolloin Suomi hakee Naton jäsenyyttä eikä sillä ole vielä Naton viidennen artiklan turvatakuita suojanaan Venäjää vastaan.
Termi ruokki koko kevään ajan erilaisia – ja jälkeenpäin katsottuna turhia – pahan päivän skenaarioita siitä, miten vihamielisesti Venäjä suhtautuisi Suomen Nato-hakuun.