Pohteen säästöt: Liminka me­net­tää ter­veys­kes­kuk­sen

Ravintolat: Tes­ta­sim­me Oulun Pekurin ra­men-pai­kan

Syyte: Tur­val­li­suus­alan opet­ta­ja kouri opis­ke­li­joi­ta ja uhkaili hak­kaa­mi­sel­la

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan – tutustu ja hae tästä

Tilaajille

Hii­li­ja­lan­jäl­ki pysyy vakiona tii­viis­sä kes­kus­tas­sa ja pie­ne­nee väl­jem­mil­lä asui­na­lueil­la vaikka toisin piti käydä, sanoo pro­fes­so­ri Seppo Jun­ni­la – ­pää­syi­nä väärät läh­töo­le­tuk­set ja läm­mit­tä­mi­nen

Tiivistä kaupunkiasumista on pidetty ekologisena vaihtoehtona, mutta todellisuudessa urbaani asuja kuluttaa enemmän.

Oulussa, kuten useimmissa Suomen suurimmissa kaupungeissa, kaupunkirakenne on viime vuosina tiivistynyt korkean rakentamisen myötä.
Oulussa, kuten useimmissa Suomen suurimmissa kaupungeissa, kaupunkirakenne on viime vuosina tiivistynyt korkean rakentamisen myötä.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Viimeiset kymmenen vuotta Suomessa on ajateltu, että hiilijalanjälki pienenee, kun kaupunkirakennetta tiivistetään. Todellisuudessa on käynyt niin, että väljemmin rakennetuilla alueilla hiilijalanjälki on pienentynyt ja tiivistetyissä keskustoissa se on pysynyt vakiona .

– Tiivistäminen ei näytä Suomessa vähentävän päästöjä, sanoo kiinteistötalouden professori Seppo Junnila Aalto-yliopiston Rakennetun ympäristön laitokselta.

Lue Digiä _0,25 € / viikko_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.