Liikenne: Jos Oulun Poik­ki­maan­tie pää­te­tään uu­dis­taa, töihin pääs­tään no­peas­ti

Taiteiden yö: Kahden in­to­hi­moi­sen tai­de­har­ras­ta­jan unelma täyttyy Tai­tei­den yönä, kun Gal­le­ria 33 avaa ovensa

Tilaajille

EU-ko­mis­sio vaatii Suomea vaih­ta­maan rai­de­le­veyt­tä eu­roop­pa­lai­seen stan­dar­diin – mi­nis­te­ri Timo Harakka vas­tus­taa

Venäjä ja Valko-Venäjä tulisi komission ehdotuksen mukaan poistaa rataverkon suunnitelmista.

Suomessa raideleveys on 1524 millimetriä, kun se on Euroopassa yleisesti 1435 millimetriä. Suomelle oli aikoinaan luontevaa rakentaa raiteet Venäjän kanssa yhtenäiseen leveyteen.
Suomessa raideleveys on 1524 millimetriä, kun se on Euroopassa yleisesti 1435 millimetriä. Suomelle oli aikoinaan luontevaa rakentaa raiteet Venäjän kanssa yhtenäiseen leveyteen.
Kuva: Henripekka Kallio

Euroopan komissio vaatii Suomelta uutta raideleveyttä yhtenäisen rataverkon kehittämiseksi.

Euroopan komissio laati viime joulukuussa ehdotuksen Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) kehittämiseksi. Viime viikolla komissio julkaisi kuitenkin uuden, aiempaa ehdotusta muuttavan ehdotuksen, jolla reagoidaan muuttuneeseen maailmanpoliittiseen tilanteeseen.