Luonto: Raakun suojelu sai mil­joo­na­ra­hoi­tuk­sen, sim­pu­koi­den et­sin­tään kou­lu­te­taan raak­ku­koi­ra

Formula 1: Ana­lyy­si: Lando Norris maksoi kovan hinnan uh­ka­pe­lis­tään Sotshin F1-ki­sas­sa

Tilaajille

Arvio: Leïla Sli­ma­nin tri­lo­gian avaus su­kel­taa 1940–1950-lu­ku­jen po­liit­tis­ten ris­ti­rii­to­jen Ma­rok­koon ja naisen alis­tet­tuun asemaan maan kult­tuu­ris­sa

Leïla Slimani on moneen kertaan palkittu ranskalais-marokkolainen kirjailija. Slimanilta on suomennettu aiemmin teokset Kehtolaulu (2018) ja Adèle (2019).
Leïla Slimani on moneen kertaan palkittu ranskalais-marokkolainen kirjailija. Slimanilta on suomennettu aiemmin teokset Kehtolaulu (2018) ja Adèle (2019).
Kuva: CHRISTOPHE PETIT TESSON / EPA

Ranskalais-marokkolaisen Leïla Slimanin trilogian avausosan Mathilde tuo mieleen kirjailijan esikoisromaanin (2014) päähenkilön, Adèlen. Slimani sai Adèlesta vuonna 2015 ensimmäisenä naisena Marokon ranskankielisen kirjallisuuden palkinnon.

Näitä kahta Slimanin luomaa eri sukupolven naista yhdistää se, että he kokevat avioliiton kahleeksi, johon heidän villit luonteensa sopeutuvat huonosti.