Liikenne: Testaa Kalevan vi­sal­la, pär­jäi­sit­kö Oulun han­ka­lim­mis­sa ris­teyk­sis­sä

Historia: Oulussa riitti ra­ken­ta­mi­sen rys­ket­tä 2000-lu­vun alussa, kun Kaak­ku­ri paisui ja Nokiaa ra­ken­net­tiin

Jääkiekko: Kärpät hävisi taas, putosi sarjan pe­rän­pi­tä­jäk­si

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Tilaajille

Ana­lyy­si: Oulun ase­man­seu­dun suur­hank­kei­ta jar­rut­taa so­pi­mi­sen vaikeus – osa­puo­lia pöydän ääressä on peräti seit­se­män

Ratkaisevin kädenvääntö käydään kaupungin ja Senaatin kesken.

Asemanseudulle Raksilan puolelle pitäisi nousta lähivuosina uusi uljas kaupunginosa, joka kohentaa Oulun profiilia.
Asemanseudulle Raksilan puolelle pitäisi nousta lähivuosina uusi uljas kaupunginosa, joka kohentaa Oulun profiilia.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Yksi Oulun monista ikuisuushankkeista on ollut asemanseudun kehittäminen, joka kantaa nykyisin työnimeä asemakeskus (heti kärkeen pitää esittää kaino toive, että alueelle keksittäisiin hyvä nimi).

Asiasta on väännetty jo yli 40 vuotta. Hankkeita kaavamuutoksineen on vuosien varrella alueelle viritelty, mutta ne ovat jääneet toteutumatta, milloin mistäkin syystä.

Rautatieasemalta Raksilan puolelle yltävästä kompleksista on käytetty aikoinaan myös nimiä keskusliikenneasema ja matkakeskus.

Molemmat ovat käsitteinä jo vanhentuneita, vaikka matkustamistakin alueen toimintojen pitää palvella myös jatkossa.

Painopiste on kuitenkin muussa rakentamisessa, jota voi Oulun mittakaavassa kutsua massiiviseksi.

Suhteutettuna puhutaan Helsingin Pasilaan verrattavasta alueesta, tai Tampereella radan päälle sijoittuvasta kansirakentamisesta areenoineen.

Jatka lukemista vain _eurolla_

Tutustu kuukauden ajan, voit peruuttaa milloin vain.