Sähkön hinta: OSS myy sähköä alen­nuk­sel­la – mutta vain jä­se­nil­leen

Teollisuus: Yli­kii­min­gis­sä toimiva Conlog sai jät­ti­kau­pat Puo­lus­tus­voi­mil­ta

Kolumni: Kuka keksi laittaa kä­ve­ly­ka­dun pät­käl­le nop­pa­ki­viä? – Ou­lus­sa kyn­ne­tään epä­ta­sai­sia nop­pa­ki­vi­ka­tu­ja vielä pitkään

Tilaajille

"Ajatus on kaunis, mutta se ei toimi" – Ink­luu­sio tuo eri­lais­ta tukea tar­vit­se­vat op­pi­laat sa­moi­hin ryh­miin, asiaa tut­ki­taan nyt lasten ja nuorten nä­kö­kul­mas­ta

Oululaistutkijan mukaan yhteiskunnallinen keskustelu inkluusiosta on jäänyt ylätasolle. Silloin käytännön toteutus jää miettimättä. Suuri osa opettajista on sitä mieltä, että inkluusio ei nykyään toimi.

Suomalaisen koulutusjärjestelmän kiistellystäkin periaatteesta inkluusiosta käytävää keskustelua leimaa se, että siitä puhutaan ylätasolla, mutta sitä ei vieläkään osata kunnolla määritellä käytännön toimena. Tätä mieltä on Oulun yliopiston erityispedagogiikan professori Marjatta Takala.

Inkluusion perusideana on, että jokaisella lapsella tulee olla mahdollisuus käydä omaa lähikouluaan riippumatta siitä, onko hänellä oppimisvaikeuksia tai jokin vamma tai sairaus. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että erilaista tukea tarvitsevat oppilaat voivat opiskella samoissa ryhmissä.

– Inkluusion määrittelyssä on vähän sama ongelma kuin demokratian kohdalla.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.