Mielipiteet: Mihin tar­vit­sem­me yliop­pi­las­kir­joi­tuk­sia?

Urheilu: Mün­che­nin EM-päi­vä­kir­ja: Kas­vo­mas­kien paluu

Vuoden vaih­teen jälkeen Poh­jois-Poh­jan­maal­la Ke­la-tak­sik­si voi valita Poh­jois-Suo­men Taksin tai Tam­pe­reen Alue­tak­sin – ­myös ti­laus­nu­me­rot muut­tu­vat

1. tammikuuta 2022 alkaen jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Asiakas voi itse valita, kummalta hän tilaa matkansa.

Uudet 0800-alkuiset Kela-taksin tilausnumerot tulevat käyttöön 20.12.2021. Siitä lähtien niistä voi tilata matkoja, jotka tehdään 1.1.2022 alkaen. Tämän vuoden aikana tehtävät matkat tilataan vielä nykyisistä numeroista.

Pohjois-Pohjanmaalla Kela-taksipalveluita tuottavat jatkossa Pohjois-Suomen Taksi Oy numerossa 0800 933 77 ja Tampereen Aluetaksi Oy numerossa 0800 415 720. Tilauspuhelu on jatkossakin maksuton.

Jatkossa saa halutessaan tekstiviestillä tiedon, kun taksi on hyväksynyt tilauksen. Tekstiviestissä ilmoitetaan myös puhelinnumero, josta tavoittaa kuljettajan.

Jotta Kela voi korvata taksimatkan, asiakaan pitää tilata matka jommaltakummalta oman maakuntansa palveluntuottajalta. Tällöin hän maksaa matkastaan vain omavastuuosuuden, joka on enintään 25 euroa yhteen suuntaan tehdyltä matkalta.

Aistivammaiset voivat käyttää tekstiviestiä

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat tilata taksimatkan tekstiviestillä. Asiakkaan tiedot pitää ensimmäisellä tilauskerralla kuitenkin ilmoittaa puhelimitse. Vaikka asiakas olisi käyttänyt tekstiviestipalvelua aikaisemmin, hänen täytyy ilmoittaa tietonsa puhelimella uusille palveluntuottajille. Samalla asiakas saa lisäohjeet siitä, miten matkat tilataan jatkossa tekstiviestillä.

Jos Kela on myöntänyt asiakkaalle aiemmin oikeuden vakiotaksin käyttöön, oikeus siihen säilyy, vaikka palveluntuottaja vaihtuu. Asiakkaan kannattaa tiedustella nykyiseltä vakiotaksiltaan, jatkaako hän kuljetuksia jommallakummalla uusista palveluntuottajista.

Jos asiakkaan nykyinen vakiotaksi ei jatka asiakkaan kuljetuksia 1.1.2022 alkaen, asiakkaan pitää ottaa yhteyttä palveluntuottajaan uuden vakiotaksin järjestämiseksi. Kela suosittaa, että asiakkaat kysyvät uutta vakiotaksia sen jälkeen, kun ovat ehtineet vertailla alueensa palveluntuottajia esimerkiksi alkuvuoden ajan.