Yleisurheilu: Mün­che­nin EM-päi­vä­kir­ja: Kaksi co­la­juo­maa? 13 euroa, bitte

Pääkirjoitus: Salman Rush­dien puu­ko­tus avaa ikävän näkymän eteen­päin

Tilaajille

Vol­vo­kin alkaa ni­ko­tel­la, kun pak­ka­nen putoaa ki­pu­ra­jal­le – kunnon tal­vi­ke­li voi nostaa säh­kö­au­ton ku­lu­tus­ta kym­me­niä pro­sent­te­ja

Suomen talvi koettelee kaikkia ajoneuvoja, mutta sähköautoissa sen vaikutus on tuntuvin. Töpselivoimalla ajavien on otettava kelit huomioon matkan ja reitin suunnittelussa.

Volvo C40 on kompakti ulkoa, mutta ilahduttavan väljä sisältä. Talvikäytössä sähköauto on kaksiteräinen miekka: moottorin toimintaan ja auton suorituskykyyn pakkanen ei vaikuta mitenkään, mutta sähkönkulutus kasvaa helposti kolmanneksella kuten Volvolla kävi.
Volvo C40 on kompakti ulkoa, mutta ilahduttavan väljä sisältä. Talvikäytössä sähköauto on kaksiteräinen miekka: moottorin toimintaan ja auton suorituskykyyn pakkanen ei vaikuta mitenkään, mutta sähkönkulutus kasvaa helposti kolmanneksella kuten Volvolla kävi.
Kuva: Kari Pitkänen

Tällainen autosta saadaan, kun mallinimestä otetaan X-kirjain pois. Volvo C40 on käytännössä sama auto kuin hieman aikaisemmin esitelty Volvo XC40, mutta edeltäjäänsä 6,5 senttiä matalampi. Siitä on sekä hyviä että huonoja seurauksia.

Hyviin kuuluvat solakka ulkonäkö ja pienentynyt ilmanvastus. Auto on sopusuhtainen ja miellyttää silmää ensi kohtaamisesta lähtien.