Vii­väs­tys Syk­ke­lei­den käyt­töön­otos­sa sui­vaan­nut­ti Pyö­räi­ly­lii­ton ja Oulun pol­ky­pyö­räi­li­jät ry:n – "Oulun kau­pun­ki uhkaa ampua asiassa omaan jal­kaan­sa"

Oulun polkupyöräilijät ry ja Pyöräilyliitto ry ovat erittäin huolestuneita Oulun kaupunkipyöräjärjestelmä Sykkeleihin liittyvästä päätöksenteosta ja siitä, ettei palvelu ole vieläkään käytössä.

Sykkeleiden käyttöönottoa saadaan odotella vielä ainakin jonkin aikaa. Arkistokuva.
Sykkeleiden käyttöönottoa saadaan odotella vielä ainakin jonkin aikaa. Arkistokuva.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Oulun polkupyöräilijät ry ja Pyöräilyliitto ry ovat erittäin huolestuneita Oulun kaupunkipyöräjärjestelmä Sykkeleihin liittyvästä päätöksenteosta ja siitä, ettei palvelu ole vieläkään käytössä.

Pyörät ja asemat ovat olleet käyttövalmiita jo huhtikuun alusta alkaen, mutta ajamaan niillä ei ole vielä päässyt.

Pyöräilyliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen ihmettelee kaupungin toimia.

– Oulun kaupunki uhkaa ampua asiassa omaan jalkaansa. Sykkelien operointi työllistää pelkästään Oulun seudulla toistakymmentä henkeä. Operointia hoitavan suomalaisen Rolanin mukaan osa henkilökunnasta on pitkäaikaistyöttömiä. Onko Oululla ihan oikesti varaa heikentää työllisyyttä koronakriisissä tällä tavoin? Koistinen lataa.

Palvelun piti olla kaupunkilaisten käytössä huhtikuun loppupuolella. Koronatilanteeseen sorvattu uusi sopimusehdotus puolalaisen palvelutuottajan NextBike Polskan kanssa vedettiin kuitenkin pois Oulun yhdyskuntalautakunnan listalta tiistaina.

Hyväksyttävänä on sopimusmuutos, joka pienentäisi palvelusopimuksessa määriteltyä vakuussummaa. Alkuperäisessä sopimuksessa summa oli 792 810 euroa, mutta NextBike Polska on ehdottanut Oulun kaupungille summan alentamista 400 000 euroon.

Vakuussumma on raha, jonka palveluntuottaja tallettaa kaupungin tilille konkurssin varalta.

–Jos kaupungin virkamiehet ovat laskeneet, että 400 000 euroa riittää palvelutuottajan konkurssitilanteessa kauden operointiin muilla voimin, on erikoista, etteivät poliitikot tee uutta sopimusta, Koistinen sanoo.

Sykkelien palvelusopimuksen on tarkoitus jatkua vuoteen 2028 asti.

Oulun polkupyöräilijöiden puheenjohtaja Otto Simola sanoo, että sopimuksen kariutumisesta kärsisivät eniten tavalliset oululaiset.

– Ongelma korostuu nyt, kun joukkoliikenteen käyttö ei ole suositeltavaa. Palvelu tarjoaisi kaupunkilaisille turvallisen, edullisen ja helpon tavan liikkua. Esimerkiksi Helsinki aikaisti kaupunkipyöräpalvelun käyttöönottoa koronakriisin vuoksi, Simola kertoo.

Simola korostaa muiden kaupunkien ympäri maailman tukevan kävelyä ja pyöräilyä turvallisina liikkumistapoina.

– Palvelu on erityisen tärkeä niille, joiden on pakko käydä töissä, asioilla tai opiskelemassa ja joille kaupunkipyörät ovat vaihtoehto joukkoliikenteelle.

Pyöräilyliiton on tarkoitus järjestää kansainvälinen pyöräliikennettä käsittelevä VeloFinland-seminaari lokakuussa Oulussa.

– Valitsimme Oulun tapahtumakaupungiksi sen pyöräilykaupungin maineen vuoksi. Kaupunkipyörätoiminnan keskeyttäminen vahingoittaa tätä mainetta vakavasti jo nyt, Pyöräilyliiton toiminnanjohtaja Koistinen murjaisee.