Pääkirjoitus: "Kolmen päivän so­das­ta" Uk­rai­nas­ta voi tulla jopa vuosien mit­tai­nen, koska raa­ka­lais­mais­ta hyök­kää­jää ei voi palkita alue­luo­vu­tuk­sil­la

Historia: Näin eteni Oulun tu­hoi­sin kau­pun­ki­pa­lo tasan 200 vuotta sitten

Mainos: Juuret kas­va­vat tie­dos­ta. Tutustu Ka­le­vaan 1kk 1 €. Tilaa tästä.

Tilaajille

Viikon lo­puk­si: Suo­ma­lai­set "alp­pi­len­tä­jät" olivat vuonna 1920 nuoren ta­sa­val­lan ko­ne­hank­keen uhreja

Myös sata vuotta sitten Suomen ilmavoimilla oli käynnissä merkittävä konehanke. Se päättyi katastrofiin: kahteen maahansyöksyyn Sveitsissä ja neljän ihmishengen menetykseen.

Toinen Italiasta Suomeen matkalle ollut kone syöksyi Zürichjärveen Zollikonin lähelle. Toinen Savoia S.9 putosi yli 3 000 metrin korkeuteen Glims-jäätikölle.
Toinen Italiasta Suomeen matkalle ollut kone syöksyi Zürichjärveen Zollikonin lähelle. Toinen Savoia S.9 putosi yli 3 000 metrin korkeuteen Glims-jäätikölle.
Kuva: Suomen ilmailumuseon kuva-arkisto

Vuonna 1920 Suomen nuoren tasavallan armeija ja poliittinen johto olivat samanlaisessa tilanteessa kuin nykypäättäjämme. Uskottavan puolustuksen ylläpitämiseksi ilmavoimat tarvitsi uusia lentokoneita.

Erilaisia koneita ilmavoimilla toki oli tuolloin pari-kolmekymmentä. Kokoelma vain muistutti käytettyjen autojen kaupan takapihaa: oli yksittäisiä eri valmistajien koneita, joista ehkä alle puolet oikeasti käyttökunnossa. Koneita oli saatu lahjoituksina tai niitä oli ostettu Ruotsista, Saksasta  ja Ranskasta – jopa vallankumouksellisilta venäläismatruuseilta Tallinnasta.