Käräjäoikeus: Omis­ta­jal­ta ka­ran­nut koira puri toista koiraa ja miestä Rak­si­las­sa

Otteluseuranta: Kärpät karkasi Sai­Pal­ta jo avaus­eräs­sä

Olut: Tornion panimo löysi keinon auttaa Uk­rai­naa, vaikka olutta ei saa mark­ki­noi­da hy­vän­te­ke­väi­syy­del­lä

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Pääkirjoitus

Väy­lä­vi­ras­ton mo­ni­vuo­ti­nen in­ves­toin­ti­suun­ni­tel­ma on Poh­jois-Poh­jan­maal­le tyr­mäys, jonka pe­rus­te­lu­ja on mah­do­ton­ta hy­väk­syä

Surkea pohjoisen kannalta. Ei käytännössä mitään.

Näin kuvaa Kalevassa Oulun vt. kaupunginjohtaja Ari Alatossava Väyläviraston valtakunnallista investointiohjelmaa vuosille 2024 – 2031.

Pohjois-Suomen suurimman kaupungin ykkösvirkamiehen pitääkin puolustaa omaa kaupunkiseutua ja maakuntaa ja perätä näille suotuisaa kohtelua valtakunnan tason päättäjiltä.

Nyt äänen korottamisella ja voimakkailla ilmauksilla on poikkeuksellisen vankat perusteet. Viraston näkemys Pohjois-Pohjanmaan väylätarpeista on hämmentävän vaatimaton.

Kuten Kalevan juttu kertoo, Väylävirasto tarjoaa Pohjois-Pohjanmaan liikenneinvestointeihin  asukasta kohden vähemmän euroja kuin millekään muulle maakunnalle. Pohjois-Pohjanmaan eurolukema on 70, ja esimerkiksi Varsinais-Suomen 875 ja Keski-Suomen 850.


Sivumennen voi todeta, että maan pääministeri tulee tällä hetkellä Varsinais-Suomesta. Väylävirasto näyttää kumartavan maahan asti siihen suuntaan.

Eikä tuon maakunnan hankkeisiin ole Väyläviraston papereissa edes laskettu niin sanottua Turun "tunnin junaa", poikkeuksellisen huterasti perustelua miljardihanketta. Sen rahat on tarkoitus kaivaa muun muassa valtion omaisuutta myymällä.

Oulu ja muut seudun kunnat ovat nyt ilmaisseet tyytymättömyytensä Väylävirastolle. Lausunnossa myös esitetään maakunnallisia kärkikohteita, joita pitäisi päästä suunnittelemaan ja toteuttamaan.

Rautateillä näihin kuuluvat esimerkiksi pääradan ja Oulun asemakeskuksen kehittäminen sekä Limingan – Oulun kaksoisraiteen rakentaminen, maanteillä Nelostien ohitustie Iissä ja Kuusamontiellä Korvenkylän ja Kiimingin keskustan välin nelikaistaistaminen.

Väyläviraston johdon delegaation voi toivottaa tervetulleeksi tutustumaan vaikkapa Oulun asemaan perjantaina iltapäivällä, kun junia saapuu Ouluun idästä, etelästä ja pohjoisesta. Tukkoisuus on salvata hengen, ja ahtaat portaat tunneliin ovat terveydelle vaaralliset.


Oulun rautatieasema on perjantaisin usein täysin tukossa. Kuva vuodelta 2022.
Oulun rautatieasema on perjantaisin usein täysin tukossa. Kuva vuodelta 2022.
Kuva: Jarkko Niiranen

Kuten Ari Alatossava toteaa, erityisen tärkeää on saada rahoitusta hankkeiden suunnitteluun. Sen valmistuttua varsinainen rahoituspäätös on aina helpompi saada.

Investointiohjelma ei ole kuvaus siitä, miten valtio lopulta väylärahoja jakaa. Kyseessä on viraston näkemys tulevien väylähankkeiden toteuttamisesta. Rahan jako on lopulta eduskunnan käsissä.

Silti viraston näkemyksellä on vaikutuksensa lopullisiin päätöksiin. Se, että Väyläviraston arvioissa vihreän energian ja suurten teollisten hankkeiden Pohjois-Pohjanmaa on lähes autiomaata, korostaa pohjoisen kansanedustajien vaikuttamistyön tarvetta.

Nyt jos koskaan kyse on asiasta, jollaisia hoitamaan heidät on maakunnasta lähetetty.