Oulun vammaisneuvosto on valinnut Valveen elokuvakoulun vuoden 2024 vammaisystävälliseksi toimijaksi.
Vuodesta 2003 lähtien toiminnassa ollut elokuvakoulu palkittiin tiistaina 8. huhtikuuta Oulu10:ssä.
Oulun vammaisneuvoston mukaan Valveen elokuvakoulu on tehnyt pitkäjänteistä ja merkittävää elokuva- ja mediakasvatustyötä kehitysvammaisten lasten ja nuorten parissa.
– Toiminnan kautta erityislapsille ja -nuorille on tarjoutunut tasa-arvoinen mahdollisuus itseilmaisuun ja luovuuden kehittämiseen elokuvan ja median keinoin esimerkiksi osana vapaa-ajan harrastustoimintaa ja kouluyhteistyötä, Oulun vammaisneuvosto perustelee valintaa tiedotteessaan.
– Toiminnan avulla tuetaan lasten ja nuorten vuorovaikutustaitojen, mediataitojen sekä itsetunnon vahvistumista turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä.
Oulun kaupungin vammaisneuvosto etsi alkuvuodesta vuoden 2024 vammaisystävällisintä liikettä tai muuta toimijaa Oulussa. Vammaisneuvosto myöntää vuosittain tunnustuksen oululaiselle toimijalle, joka ottaa vammaiset huomioon erityisen hyvin.
Valveen elokuvakoulu on osa Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluja sekä Oulun lastenkulttuurikeskusta.