Oulu

Oulun ja Helsingin välisen junamatkan kesto halutaan neljään tuntiin – Oulun kaupunki, yliopiston ja Pohjois-Pohjanmaan liitto haluavat asian hal­li­tusoh­jel­maan

Oulun seudun toimijoiden tavoitteena on, että Oulun ja Helsingin välinen junamatka kestäisi enintään neljä tuntia. KUVA: Satumaari Ventelä
Oulu 6.2.2019 15:14
Anna Leinonen

Valtion pitäisi investoida pohjoisen raideyhteyksiin, ja Oulun yliopiston perusrahoitusta on lisättävä. Tätä mieltä ovat Oulun kaupungin johtaja Päivi Laajalan, Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki sekä Pohjois-Pohjanmaan liiton maakuntajohtaja Pauli Harju, jotka julkaisivat yhteiset tavoitteensa tulevaan hallitusohjelmaan.

Oulun seudun toimijoiden tavoitteena on, että Oulun ja Helsingin välinen junamatka kestäisi enintään neljä tuntia. Lisäksi Oulun seudulta halutaan tunnin junayhteydet Kokkolaan, Rovaniemelle ja Kajaaniin. Oulun ja Limingan välille pitää rakentaa kaksoisraide. Se tukisi henkilö- ja tavaraliikennettä sekä Oulun sataman lisääntyvää rahtiliikennettä. Ratahankkeiden vuoksi pääradan parantamissuunnitelmat pitää tehdä nopeutetulla aikataululla.

Laajala, Niinimäki ja Harju kannattavat myös Oulun yliopiston perusrahoituksen lisäämistä. He toivovat, että Ouluun perustettaisiin valtion tuella Suomen Digiterveys-osaamiskeskus.

Oulun yliopisto ja muut oppilaitokset tarvitsevat myös lisärahoitusta erityisesti ICT-osaajien kouluttamiseen. Lisäksi koko Pohjois-Pohjanmaalla tarvitaan lisärahoitusta taiteen ja kulttuurin tukemiseen. Oulu hakee Euroopan kulttuuripääkaupungiksi 2026.

Business Finlandin innovaatiorahoitusta on Oulun seudun johtajien mukaan lisättävä 300 miljoonalla eurolla.

Oulun ja Helsingin välisen merikaapelin sekä edelleen Koillisväylän merikaapelin toteutus toisi merkittäviä kasvumahdollisuuksia Suomelle. Lisäksi Suomen pitäisi palauttaa kyky kilpailla datakeskusten sijainnista erityisesti pohjoismaisilla markkinoilla. Tämä edellyttäisi muutoksia energiaverotukseen.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (31)

Rautatie asemille tulee saada samanlaiset turvarakastukset ja matkustajiksi rekisteröytmiset kuin lentokoneille. niin uskalsta edes matkustaa nykyisillä hitailla junilla (viimeeksi meni yhteen suuntaan 8 tuntia), ennenkuin ruvetaan haaveilemaan maiden pakkolunastuksista , jotta saadaan turvalliset leveydet kisko pareille. ps, montako uutta siltaa tarvitaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR ei pysty edes operoimaan talvella normaalisti ja täällä haaveillaan että matka-aika lyhenisi puoleen nykyisestä.
Ihailtavaa optimismia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Neljään tuntiin tuskin nykykalustolla nykyistä ratalinjaa päästään. Mutta yksi kikka voisi olla uuden oikoradan rakentaminen Pohjanmaalle ilman Kokkolan koukkausta; Lapua-Kauhava väliltä rata suoraan (Evijärven itäpuolelta, Kaustisen läpi) Eskolaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä haaveet ovat tarkoitettu kesä aikaan oletan,nyt talvella ois toivottava juna yleensä kulkevan.Tavoitteita tulevaisuuteen pitää olla,mutta pitää pystyä hoitaan nyky hetki sitten vasta haaveilla isommista haaveista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hah, hah,haa. Sallikaa minun nauraa. Mitenkäs muka neljään tuntiin kun männä viikonloppuna meni 12 tuntia. Ei kannata haaveilla. Kumma ettei junia saada pelaamaan jos on lunta, pakkasta tai syksyllä puun lehtiä.....aina on joku syy olla myöhässä. Mikä on mennyt pieleen junahankinnoissa???????Tästä lähtien menen aina lentäen tai bussilla(sekin on nopeampi kuin VR:n vehkeet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä esitys. Myös Kuopiosta Helsinkiin alle kolmessa tunnissa. Vois asettaa tavoitteeksi kaksi tuntia. Helsingistä tunnelin kautta Tallinnaan ja edelleen Keski-Eurooppaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Menkää lentokoneella, jos nopeasti haluatte mennä. Nykyinen aika on ihan riittävä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta kun ei auta: lentokentät on jossain suolla, ja turvatarkastuksessa saa kökkiä ikuisuuden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime perjantaina yritin tulla junalla, niin myöhästyi liki tuon neljä tuntia!!
On siinä matkaa vielä....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä ovat valtakunnallisestikin tärkeitä hankkeita. Suomea pitää alkaa kehittää kahden valtakunnanosakeskuksen pohjalta: Helsinki ja Oulu. Helsinki on liian kaukana Nuorgamista. Helsinki ei myöskään sijaitse Suomessa keskeisesti. Valtakunnanosakeskuksilla saataisiin alueellinen kehitys tasapuolisemmaksi ja nopeammaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuollaisilla keskuksilla ei tehdä mitään, kun kuitenkin valtaosa väestöstä asuu Jyväskylän etelä puolella ja siellä pitää myös päätöksien tekijät olla. Oulu on niin sivussa kaikesta, että turha haaveilla mistään keskuksista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuvitteletko sinä ihan oikeasti, että maantieteellinen sijainti Suomen keskellä ratkaisee jonkun keksuksen aseman. Voi luoja taas noita kommentteja. Kyllä se ratkaisee, että Oulu on liian kaukana kaikesta sivistyksestä ja liian pieni kaupunki voidakseen päättää mistään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi? Kun ei nykyiselläkään aikataululla ehdi, miksi aikataulua pitäisi saada vielä utopistisimmäksi?
On tainnut olla taas lobbarit käymässä.
Eihän meillä ole kertakaikkiaan varaa tällaiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksityistetään kaikki: varmasti joku tulee ja parantaa radat sekä laittaa kalustoksi 500kmh luotijunia. Näinhän se ajatusmalli menee anyway vanhustenhoidossa, sähköverkoissa, jnejne...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aikataulua saadaan nopeammaksi, kun parannetaan kulkua ja sujuvuutta eli rakennetaan kaksoisraide ja nopeutetaan junien kulkua Tampere-Helsinki välillä, jossa on joitain pullonkauloja m.m. radan kunnon vuoksi. Pitää myös investoida kalustoon, jotta se ei töki tai rakentaa asemille junansulatuslaitteita (mitä lie kuumailmapuhaltimia).

Nyt aikatauluissa on ilmaa lähes puoli tuntia, joka usein riittää, mutta jos menee sen yli niin sitten kumuloituu joka paikkaan ja myöhästytään kunnolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä ne pullonkaulat ovat nimenomaan Tampereen pohjoispuolella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siellä mitään pullonkauloja ole olemassakaan. Tuo aikataulu jos ei riitä, niin on parempi pysyä Oulussa, eikä lähteä mihinkään matkustelemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajatuksen tasolla kelpo idea. Pääseepähän ammattiin valmistuvat
nopeammin pois tästä maalaiskaupu gista helsinkiin jossa on töitä eikä tyhjiä liike tiloja keskusta pullollaan !!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (31)

Uutisvirta

177
"Sotkun munkkeja" myynyt yrittäjä Vesa Mustakangas: "Tavoitteena oli myydä puhdasta lähiruokaa" – Savilaakson leipomo lopetti munkkien toimituksen
45
Puola ja Unkari pääsivät Suomen EU-kokouksessa helpolla – Suomi ja EU-komissio haluavat tulevaisuudessa sulkea demokratiaa halveksivien maiden rahahanat
36
Sarjakärki oli liian kova Lipolle – pesisleiri ja ilmaiskampanja täyttivät Raksilan lehterit
29
Liikenneministeri Sanna Marin Helsingin Sanomissa: "Tampereen ja Turun tunnin juniin on suhtauduttu aivan liian optimistisesti"
22
Kaakkurissa juostaan portaita ja poljetaan maastossa – Liikuntamaassa riittää treenaajia, vaikka alue ei ole vielä läheskään valmis
20
Qstockin rakentaminen alkaa viikonloppuna – katso kartasta, miten festivaali muuttaa liikennejärjestelyjä
19
The Guardian: Persianlahden tilanne kiristyi dramaattisesti – Pidätetyn brittitankkerin miehistö on nyt Iranissa satamassa ja yhä laivassa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa Päijät-Hämeen ja Keski-Suomen maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Koillismaata sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Kemi, Keminmaa, Tornio ja Tervola.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Vihaan juttutupaa, tai sitten en

87 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Hakkaraisen Teuvo on kyllä aika äijä sanon minä

Pienellä paikkakunnalla kykenee toimia vaikka sahayrityksessä ym. ammateissa, mutta miten on toiminta hieman laajemmin k... Lue lisää...
Hakkarainen on äijä,...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image