Asteen verran parempi. Asteen verran luovempi. Asteen verran älykkäämpi. Asteen verran pölijempi.
Halutulla adjektiivilla täydennettävä Asteen verran -ajattelu eli Oulun uusi brändilupaus jäi päällimmäisenä Oulun yliopiston brändimarkkinoinnin professorin Saila Saraniemen mieleen, kun hän perehtyi Kalevan pyynnöstä Oulun uuteen brändikäsikirjaan.
Ehkä hieman yllätyksetön, hän ajatteli ensin.
Sitten hänestä alkoi tuntua, että oikeastaan juuri siksi brändilupaus pitää sisällään oululaisuuden peruselementtejä: ei olla ensimmäisenä röyhistämässä rintaa, mutta omista juurista tunnetaan silti ylpeyttä.
– Ja kun tarkemmin pureskelee, sehän antaa hyvin paljon mahdollisuuksia viestintään. Se tavoittaa kyllä jotain ihan mielenkiintoisella tavalla.
Uudistetun brändin ydinajatuksia ovat pohjoisuus, inhimillisyys ja älykkyys. Saraniemen mielestä brändi kiinnittyy nyt entistä vahvemmin paikkaan ja pyrkii puhuttelemaan kaupunkilaisia paremmin.