IHMISET: Ra­nua­lai­nen Petri Tam­mi­nen menetti ka­la­ja­los­ta­mon­sa tu­li­pa­los­sa

SÄÄ: Epä­va­kai­nen sää jatkuu Oulun seu­dul­la – al­ku­vii­kos­ta saattaa sadella

Ta­so­ris­teyk­siä on yhä paljon Ou­lus­sa: kuu­des­ta­tois­ta ta­so­ris­teyk­ses­tä yh­dek­säs­sä ei ole va­ro­lai­tet­ta

Oulun alueella ei ole sattunut tasoristeysonnettomuuksia pitkiin aikoihin.

Oulu
Tasoristeyksiä on erilaisia. Oulussa Jyrän tasoristeyksessä on puomillinen varolaite.
Tasoristeyksiä on erilaisia. Oulussa Jyrän tasoristeyksessä on puomillinen varolaite.
Kuva: Jussi Korhonen

Oulun alueella on edelleen lukuisia tasoristeyksiä. Kuudestatoista tasoristeyksestä yhdeksän on ilman varolaitetta.

Tällä hetkellä Oulun alueella ei ole menossa tasoristeysten parannuksia, mutta lähivuosina Haukiputaalla sijaitseva Asemantien tasoristeys pyritään tekemään turvallisemmiksi. Myös Vahtolanpolun tasoristeykseen on suunnitteilla varolaite.

Haukiputaan Korvalan tasoristeystä ollaan tulevina vuosina poistamassa käytöstä. Tasoristeyksen poisto edellyttää kuitenkin korvaavan tieyhteyden rakentamista.

Väyläviraston rakentamisen aluepäällikkö Juhan Tyrväinen kertoo, että tasoristeyksiä poistetaan ja parannetaan liikenne- ja viestintäministeriön vuonna 2017 julkaiseman tasoristeysturvallisuuden parantamisohjelman mukaisesti.

Karttaan on merkattu punaisella tasoristeykset, joissa ei ole varolaitetta. Lähde: Väylävirasto.
Karttaan on merkattu punaisella tasoristeykset, joissa ei ole varolaitetta. Lähde: Väylävirasto.

Vaarallisimmat tasoristeykset poistetaan tai parannetaan luonnollisesti ensin. Junan nopeus saa olla tasoristeyksessä enintään 140 kilometriä tunnissa, ellei ylittämistä ole estetty lukittavalla puomilla tai portilla.

– Jokainen tasoristeys on yksilö. Tarkastamme tasoristeyskohtaisesti mahdolliset toimenpiteet. Saadaanko esimerkiksi tasoristeys näkemäasetuksen mukaiseksi poistamalla puita ja parantamalla näkyvyyttä. Joskus sekin voi riittää.

Hidasta puuhaa

Tänä vuonna Pohjois-Suomen alueella käytetään Tyrväisen mukaan noin kaksi miljoonaa euroa tasoristeyksiin.

Tasoristeyksen korvaaminen sillalla maksaa noin miljoonaa euroa. Puolipuomivarustus maksaa puolestaan noin 200 000–250 000 tasoristeystä kohti.

Suomessa on edelleen kaikkiaan noin 2 700 tasoristeystä. Viime vuonna tasoristeyksiä poistettiin 37.

Aikaa yksittäisen tasoristeyksen parannustöihin voi kulua esiselvityksestä alkaen jopa 3–6 vuotta.

– Kaikki riippuu vuorovaikutuksesta. Jos joku vastustaa ja valittaa ratasuunnitelmista, voi kulua kuusikin vuotta. Monesti paikkakunnalla ajatellaan, että he osaavat liikkua alueella, eivätkä tarvitse muutosta.

Nopeimmillaan ja yhteisellä tahtotilalla tasoristeys voidaan saada parannettua jopa puolessa vuodessakin.

Viime vuonna tasoristeysonnettomuuksia tapahtui koko Suomessa 26. Niissä kuoli kolme ihmistä, loukkaantui vakavasti kaksi ja lievästi yhdeksän.

Onnettomuuksien määrä on pysynyt viime vuosina samoissa lukemissa.

– Oulu on tilannearvion mukaan turvallinen. Onnettomuuksia ei ole sattunut, mutta vielä pitää töitä tehdä, että saadaan määräysten mukaiset tasoristeykset, Tyrväinen sanoo.

Ohjeita tienkäyttäjille

Tasoristeyksiä on sekä puomillisia että puomittomia, ja vain neljännes on varustettu varoituslaitteilla, kuten puomeilla, valo- ja äänivaroituslaitoksilla tai tasoristeysvalolla.

Tarkkaavaisuuden herpaantuminen on yksi yleisin tasoristeysonnettomuuden aiheuttaja – ole siis tarkkana ylittäessäsi tasoristeystä!

Tuttu reitti ei ole syy vähentää varovaisuutta.

Älä luota hatariin muistikuviin junien aikataulusta: radoilla liikkuu junien lisäksi myös paljon aikataulun ulkopuolista junaliikennettä, kuten huoltokalustoa tai tavaraliikennettä.