Luonnonsuojelu: Yli sata heh­taa­ria kei­das­aa­pa­suo­ta suo­jel­tiin Oulussa

Kolumni: Se tärsky oli lo­pet­taa pyö­räi­lyn al­kuun­sa, mutta toisin kävi

Tilaajille

Tällä säh­kö­au­tol­la voi ajaa yhdellä la­tauk­sel­la yli 750 ki­lo­met­riä – Mer­ce­des EQS lä­hes­tyy jo die­sel­au­ton toi­min­ta­mat­kaa

Mercedes-Benz haluaa muuttua kokonaan ilmastoneutraaliksi ja myydä vain sähköautoja. Suomessa tilanne on mutkikkaampi. Dieselmoottori ei suinkaan ole kuollut voimaratkaisu pitkien etäisyyksien maassa.

EQS:n sukkulamainen muoto, matala kaareutuva tuulilasi, suljettu keularakenne ja tasainen pohja vaikuttavat kaikki samaan suuntaan: ilmanvastus ja kulutus pienenevät.
EQS:n sukkulamainen muoto, matala kaareutuva tuulilasi, suljettu keularakenne ja tasainen pohja vaikuttavat kaikki samaan suuntaan: ilmanvastus ja kulutus pienenevät.
Kuva: Kari Pitkänen

Autoilun sähköistyminen etenee nyt sellaista vauhtia, että uutuusmalleja sinkoaa tarjolle melkein viikoittain. Autoala näet kamppailee kirjaimellisesti henkiinjäämisensä puolesta.

Kuluttajien ympäristötietoisuus läntisissä maissa vain kasvaa. Yksityisautoilun asemaa kyseenalaistetaan ja autoteollisuuden tuotantoa ohjaillaan yhä selkeämmin EU-normeilla ja kansainvälisillä sopimuksilla.