
Kiinnostus fossiilivapaan teräksen valmistamiseen on kasvanut valtavasti. Tämä näkyy luulajalaisella Hybrit-pilottilaitoksella: sen yhteistyökumppaneita ovat sellaiset isot nimet kuin SSAB, LKAB ja Vattenfall, ja sen hiilivapaan raudan valmistukseen haluaa tulla joka päivä tutustumaan jokin uusi taho tai asiantuntija.
Laitoksen prosessia ei voi mennä vierestä seuraamaan, mutta varastossa pääsee näkemään rautapellettikasoja ja valmiita rautasienipalleroita. Samalla saa kuulla esityksen uuden menetelmän erinomaisuudesta verrattuna vanhaan masuunipohjaiseen raudanvalmistukseen.
– Viime vuoden toukokuussa elektrolyyserit aloittivat toimintansa ja valmistimme vedyllä maailman ensimmäisen fossiilivapaan rautasienen. Myöhemmin pilottilaitoksella tehty rautasieni sulatettiin teräkseksi ja valettiin teräslevyksi, joka valssattiin SSAB:n Oxelösundin tehtaalla. Tästä teräksestä Volvo valmisti maailman ensimmäisen fossiilivapaasta teräksestä tehdyn ajoneuvon, viestintävastaava Åsa Bäcklin kertaa vihreän teräksen isoa lähtölaukausta.
