Vaalitentti: Katso tal­len­ne Kalevan vaa­li­ten­tis­tä, mukana kuusi ni­me­käs­tä eh­do­kas­ta Oulun vaa­li­pii­ris­tä

Pääkirjoitus: Il­mas­ton­muu­tok­sen tor­jun­ta ei ole vi­her­hump­paa – maa­pal­lon läm­pe­ne­mi­nen mah­dol­lis­ta saada kuriin

Joukkoliikenne: Oulussa ha­lu­taan ke­hit­tää jouk­ko­lii­ken­net­tä työ­paik­ka- ja asuin­alueil­la – kolme pal­ve­lu­ta­so­vaih­to­eh­toa esillä rat­kai­suik­si

Mainos: Mitä enemmän tiedät sitä helpommin äänestät, tilaa tästä Kaleva 2 kk 59,90 euroa

Syk­ke­li-kau­pun­ki­pyö­rien jatkoa kä­si­tel­lään mar­ras­kuus­sa – "Oulu on Suomen pyö­räi­ly­pää­kau­pun­ki"

Yhdyskuntajohtaja Matinheikki ei ollut halukas kommentoimaan tiistai-iltana kaupungin ja Nextbike Polskan välisiä raha-asioita.

Sykkelit pysyivät kuluneena kesänä tiukasti liikkumattomina. Arkistokuva.
Sykkelit pysyivät kuluneena kesänä tiukasti liikkumattomina. Arkistokuva.
Kuva: Pekka Kallasaari

Rajuakin keskustelua herättäneet Sykkeli-kaupunkipyörien jatkoa käsitellään yhdyskuntalautakunnassa marraskuussa. Oulun kaupungin yhdyskuntajohtaja Matti Matinheikki kertoo asiasta Twitter-tilillään.

– Oulu on Suomen pyöräilypääkaupunki, Matinheikki kirjoittaa.

Sykkelit tulivat käyttöön kesällä 2019, jolloin niiden käyttö viivästyi reilulla kahdella kuukaudella. Kuluneena kesänä Sykkeleillä ei ajettu kilometriäkään, vaikka palvelun piti olla kaupunkilaisten käytössä jo huhtikuun loppupuolella.

Oulun kaupunki on odottanut pyörien puolalaiselta toimittajalta Nextbike Polskalta 792 810 euron suuruista vakuussummaa, joka on määritelty Sykkelien alkuperäisessä sopimuksessa. Viime keväänä yhtiö esitti, että vakuusmaksu puolitettaisiin, mutta ehdotus tyssäsi periaatekysymyksiin.

Yhdyskuntajohtaja Matinheikki ei ollut halukas kommentoimaan tiistai-iltana kaupungin ja Nextbike Polskan välisiä raha-asioita.