Suo­ma­lai­set pitävät rat­ti­juo­pu­mus­ta lähes yk­si­mie­li­ses­ti tuo­mit­ta­va­na, mutta moni ei ole koskaan py­säh­ty­nyt stop-mer­kin koh­dal­la – "Näyt­tää löy­ty­vän kul­jet­ta­jia, jotka mie­les­tään voivat rikkoa lii­ken­ne­sään­tö­jä tur­val­li­sel­la ta­val­la"

Liikenneturvan tilaamaan kyselyyn vastanneista vain yksi prosentti piti alkoholista, kannabiksesta tai "kovista huumeista", kuten amfetamiinista, johtuvaa rattijuopumusta lievänä rikkomuksena. Kuvituskuva.
Liikenneturvan tilaamaan kyselyyn vastanneista vain yksi prosentti piti alkoholista, kannabiksesta tai "kovista huumeista", kuten amfetamiinista, johtuvaa rattijuopumusta lievänä rikkomuksena. Kuvituskuva.
Kuva: Susanna Eksymä

Rattijuopumus on yhä suomalaisten mielestä vakavin liikennerikkomus. Huumausaineista tai alkoholista johtuvaa rattijuopumusta erittäin vakavana tai vakavana liikennerikkomuksena piti reilusti yli 90 prosenttia ihmisistä, jotka vastasivat Liikenneturvan kyselyyn erilaisiin liikennerikkomuksiin suhtautumisesta.

Kyselyyn vastanneista vain yksi prosentti piti alkoholista, kannabiksesta tai "kovista huumeista", kuten amfetamiinista, johtuvaa rattijuopumusta lievänä rikkomuksena. Yksi prosentti vastaajista  ei osannut kertoa kantaansa rattijuopumuksen vakavuuteen.

Rattijuopumuksen ohella yleisesti tuomittiin tahallinen tarkkaamattomuus, kuten tekstiviestin kirjoittaminen autoa ajaessa. Tekstiviestin kirjoittamista ratissa piti erittäin vakavana tai vakavana rikkomuksena neljä viidestä vastaajasta.

– Voisi sanoa, että rattijuopumuksen tuomittavuus on jo sementoitunut suomalaiseen liikennekulttuuriin. Viestin kirjoittelu ajaessa ja liikenneopasteen tai -merkin huomioimatta jättäminen voidaan kokea olevan enemmän tietoista piittaamattomuutta, jolloin niihin suhtaudutaan myös tiukemmin, Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Niemi kommentoi tiedotteessa.

Piittaamattomuus liikennevaloista ja -merkeistä oli useimpien vastaajien mukaan paheksuttavaa. Liikenneturvan mukaan kuitenkin neljä kymmenestä vastaajasta kertoi, ettei ollut koskaan pysähtynyt, vaan ainoastaan hidastanut stop-merkin kohdalla.

Joka viides vastaajista oli ajanut jo punaisiksi vaihtuneiden valojen läpi vähintään joskus.

– Vaikka yleisellä tasolla jotain liikennerikkomusta pidetäänkin vakavana, näyttää löytyvän kuljettajia, jotka mielestään voivat rikkoa liikennesääntöjä turvallisella tavalla. Oman tilannearvion pätevyyttä arvotetaan siis sääntöjä korkeammalle, Niemi toteaa.

Vähiten vakavina rikkomuksina kyselyyn vastanneet pitivät aikuisen pyöräilyä jalkakäytävällä, alle 15 kilometriä tunnissa ylinopeutta maantiellä ja huomattavaa "alinopeutta".

Kantar TNS:n helmikuussa 2020 Liikenneturvalle toteuttamaan kyselyyn liikennerikkomuksiin suhtautumisesta vastasi reilu tuhat (1060) suomalaista.