Pääkirjoitus: Edus­kun­ta­vaa­lien voit­ta­jan paikka on vielä jaossa, ko­koo­mus on kan­gis­tu­mas­sa lop­pu­suo­ran al­kaes­sa

Nyrkkeily: Ou­lu­lai­nen Sami Elo­vaa­ra ylsi nyrk­kei­lyn MM-ot­te­luun saakka ja kävi läpi huu­me­hel­ve­tin

Rikokset: Päih­ty­neil­le on tar­jot­tu Oulussa al­ko­ho­lia ja au­to­kyy­tiä, jonka jälkeen heiltä on va­ras­tet­tu rahaa

Mainos: Tilaa Kaleva Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Pääkirjoitus
Tilaajille

Sumea suh­dan­ne, Musk ja kom­po­nent­ti­pu­la ra­vis­ta­vat nyt au­to­kaup­paa

Autokaupassa vuosi 2022 oli nihkeä, mutta tästä vuodesta toivotaan jo parempaa. Autoilevat kansalaiset pysynevät kuitenkin vielä varovaisina. Teslan hinnanalennukset pakottavat myös muut valmistajat reagoimaan.

Henkilöautojen ensirekisteröinneistä kertova käyrä on Suomessa tullut viiden viime vuoden aikana rytinällä alas. Vuonna 2018 rekisteröityjen ajokkien määrä oli vielä yli 120 000, vuonna 2022 alle 82 000.

Viime vuoden lukemat ovat kuitenkin heikoimmat viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana. Edellisen kerran näin matalalla oltiin 1990-luvun lamavuosina.

Autokaupan myyntikäyrän päätrendi on ollut kytköksissä talouden yleisiin suhdanteisiin. Kun talouden näkymät ovat epävarmat, isoja hankintoja siirretään.

Tämän voi ymmärtää, sillä asunnon oston jälkeen auton hankinta on monessa kotitaloudessa toiseksi suurin investointi.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.