Kumpi on tärkeämpi sijoitus lähivuosina: Helsingistä Turkuun ja Tampereelle tunnissa kulkevat suurnopeusjunat vai Torniosta Pohjois-Norjan rannikolle vievä Jäämeren rata? Siinäpä kysymys.
Kahden erilaisen liikennesuunnitelman asettaminen vastakkain on keinotekoista, mutta Suomi ei todennäköisesti kykene molempia miljardihankkeita toteuttamaan. Varsinkin kun vanhojen rempalleen jääneiden väylien – niin maanteiden kuin junaraiteiden – korjaustarve on kasvanut vuosi vuodelta.
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Jouni Ovaska (kesk.) myöntää, että on utopiaa kuvitella Suomen pystyvän investoimaan miljardeja euroja useisiin ratahankkeisiin.
Joten pitää tehdä valintoja.

Tunnin junaa ja Tampereen Suomirataa on markkinoitu matka-ajan lyhentymisellä kahden suuren kaupungin välillä sekä alueellisen talouskasvun turvaamisella.
Tunnin juna Oy odottaa valtiovallan rahoituspäätöstä heinäkuun aikana. Hankkeen kustannuksiksi on arvioitu noin kaksi miljardia euroa. Vastaava nopeusrata Helsingistä Tampereelle maksaisi noin 5,5 miljardia.
Jäämeren ratahanke ei ole yhtä pitkällä.