Jos eläkeputki poistettaisiin, valtiovaranministeriö arvion mukaan Suomeen saataisiin 30 000 työllistä lisää.
Kuva: Pekka Peura
Eläkeputki eli ikääntyvien ansiosidonnaiset lisäpäivät haluttaisiin poistaa Suomessa. Valtiovarainministeriön virkamiesryhmä esittää, että Ruotsin mallin mukaisesti luovuttaisiin muutenkin väylistä, jotka mahdollistavat ikääntyvien poistumiset työelämästä liian aikaisin.
Ruotsissa 65–69-vuotiaiden työllisyysaste on noin 10 prosenttia korkeampi kuin Suomessa.