
Psykoterapiakeskus Vastaamo teki syyskuussa poliisille rikosilmoituksen potilastiedoilla kiristyksestä. Poliisi alkoi tutkia juttua törkeänä tietomurtona ja törkeänä kiristyksenä.
Poliisi ryhtyi selvittämään myös, onko Vastaamo täyttänyt tietosuojavelvoitteensa. Vastaamo tiedotti asiasta julkisuuteen 21. lokakuuta.
24. lokakuuta kävi ilmi, että myös Vastaamon asiakkaat olivat alkaneet saada henkilökohtaisia kiristysviestejä. Sunnuntaina Vastaamo tiedotti, että asiakkaiden lisäksi myös sen työntekijöitä on joutunut henkilökohtaisen kiristyksen uhriksi.
– Kyllähän meillä aikamoisen ruuhkautunut on tämä meidän palvelumme. Äsken kuulin, että 116 006 -puhelinpalvelussa jonossa olisi noin 20 ihmistä ja chatissa on myös jonoa. Olemme yrittäneet saada ja olemme saaneetkin lisää väkeä päivystykseen, mutta meidänkin resurssit ovat rajalliset.
– Lisäksi ihmiset ovat jättäneet meille yhteydenottopyyntöjä. Meille voi myös tulla asiakkaaksi jättämällä yhteydenottopyynnön. Niitä on viikonlopun aikana kertynyt paljon, joten nekin myös pitää hoitaa.