Pohjois-Suomi EU-kartalle. Näin kirjoitin 2019 useissa artikkeleissa ja väitin, että Suomi ei hyödynnä EU-rahoitusmahdollisuuksia. Nyt vasta Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan päättäjät ovat pettyneitä kannanotossaan Suomen oman Väyläviraston esitykseen, joka jättää huomiotta pohjoisen Suomen asukkaiden ja elinkeinoelämän tarpeet.
EU edistää unionin poliittisia päämääriä monin keinoin. Näihin kuuluvat lainsäädännön lisäksi EU:n rahoitusohjelmat unionin poliittisia päämääriä tukeville hankkeille. Erilaisia ohjelmia ja ns. rahoitusvälineitä on yli 50. Niihin kuuluvat muun muassa tieverkkoja tukeva Verkkojen Eurooppa -väline (eli CEF) ja Euroopan strategisten investointien rahasto (ESIR).
Euroopan komission linjauksen mukaan Euroopan tulevaisuudelle ja kilpailukyvylle keskeistä on elinkeinoelämä, joka kukoistaa hyvien liikenneyhteyksien vallitessa. Tehokas infrastruktuuri on välttämätön liiketoiminnan laajenemiselle ja ratkaisee useat kuluttajien valinnat.
Komissio onkin ottanut tavoitteeksi kattavan liikenneverkoston luomisen Eurooppaan niin tie-, raide-, vesi- kuin lentoliikenteessäkin.