Kärpät: Pyörälä hur­jas­sa vi­rees­sä juh­la­pe­lis­sään

Työtaistelu: Hoi­ta­jat jat­ka­vat ylityö- ja vuo­ron­vaih­to­kiel­toa Oysissa ja Ou­las­kan­kaal­la

Oulun ra­ta­pi­ha­on­net­to­muu­den kus­tan­nuk­set nou­si­vat yli 800 000 euroon

Oulun tavararatapihalla viime elokuussa sattuneen onnettomuuden kalusto- ja ratavauriot nousivat Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan noin 830 000 euroon.

Voimakas törmäys tapahtui Oulun tavararatapihalla viime elokuussa.
Voimakas törmäys tapahtui Oulun tavararatapihalla viime elokuussa.
Kuva: Körkkö Janne

Oulun tavararatapihalla viime elokuussa sattuneen onnettomuuden kalusto- ja ratavauriot nousivat Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan noin 830 000 euroon.

Onnettomuus tapahtui, kun Kemistä Kontiomäelle matkalla ollut tyhjä puutavarajuna törmäsi raiteella seisseisiin tyhjiin tavaravaunuihin. Törmäys oli niin voimakas, että vaunuja nousi pystyyn ja kaatui viereisellä raiteella olleiden puutavaravaunujen päälle ja suistui kiskoilta.

Veturinkuljettaja sai vammoja kehoonsa.

Otkesin mukaan vaihdemiehen virhe mahdollisti junan kulkemisen varatulle raiteelle. Otkes suosittaa, että Liikennevirasto rajoittaa junaliikennöintiä raiteilla, jotka eivät ole liikenteenohjauksen teknisessä valvonnassa. Vaihdemiestyö ratapihoilla, joilla ei ole junan kulkua turvaavia teknisiä järjestelmiä, on turvallisuusriski.

Otkesin mukaan liikenteen rajoittaminen on ratkaisu, jos ratapihojen varustaminen liikenteenohjauksen teknisellä valvonnalla ei ole mahdollista esimerkiksi taloudellisista syistä.

Otkes suosittaa myös, että Liikennevirasto yhtenäistää ja selkeyttää liikenteenohjausta koskevaa ohjeistusta, ja että Liikenteen turvallisuusvirasto määrää veturinkuljettajalle tähystämisvelvollisuuden junaliikenteessä.

Onnettomuustutkintakeskus toteaa, että mikäli Oulussa halutaan vaihtotyön sijaan edelleen turvata kulkutie junalle, voitaisiin Oulun tavararatapihan läpiajoon rakentaa kohtuullisin kustannuksin junille reitti, joka on liikenteenohjauksen ohjauksessa ja valvonnassa.