Kolumni: Na­to-jä­se­nyys on so­ti­laal­lis­ta liit­tou­tu­mis­ta syvempi asia, ja Poh­jois-Suo­men asemaa se vah­vis­taa

Kärpät: Ari Stenius jatkaa Oulun Kärp­pien lii­gaot­te­lui­den se­los­tus­ta Radio Ka­le­vas­sa

Mainos: Juuret kas­va­vat tie­dos­ta. Tutustu Ka­le­vaan 1kk 1 €. Tilaa tästä.

Oulun kau­pun­ki purkaa kau­pun­ki­pyö­rä­so­pi­muk­sen – pal­ve­lun­tuot­ta­ja ei kyennyt toi­mit­ta­maan va­kuut­ta

Sykkelit seisoivat viime kesänä tyhjän panttina.
Sykkelit seisoivat viime kesänä tyhjän panttina.
Kuva: Maiju Pohjanheimo

Oulun kaupungin yhdyskuntalautakunta on päättänyt purkaa kaupunkipyöräjärjestelmää koskevan sopimuksen palveluntuottaja Nextbike Polska S.A:n kanssa.

Lautakunta katsoi joulukuun puolivälissä pitämässään kokouksessa, että palveluntuottaja on syyllistynyt sopimusrikkomukseen, kun se ei ole pystynyt toimittamaan kaupungille sopimuksen mukaista vakuutta.

Sykkeli-kaupunkipyöräjärjestelmä hankittiin avoimen tarjouskilpailun myötä. Tarkoitus oli, että sopimus palveluntuottajaksi valikoituneen yhtiön kanssa olisi kestänyt kymmenen vuotta.

Sykkelit tulivat käyttöön kesällä 2019, jolloin niiden käyttö viivästyi reilulla kahdella kuukaudella. Viime kesänä Sykkeleillä ei ajettu kilometriäkään, vaikka palvelun piti olla kaupunkilaisten käytössä jo huhtikuun loppupuolella.

Oulun kaupunki odotti pyörien puolalaiselta toimittajalta 792 810 euron suuruista vakuussummaa, joka oli määritelty Sykkelien alkuperäisessä sopimuksessa.

Päätös Oulun kaupunkipyöräjärjestelmästä on yhä olemassa, mutta jos pyörät halutaan käyttöön, on hankinta kilpailutettava sopimuksen purkamisen jälkeen uudestaan.

Yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Martti Korhonen (vas.) kertoo asiasta ensimmäisenä uutisoineelle Forum24:lle, että kilpailutus on tarkoitus tehdä, mutta vasta sitten, kun nykyinen sopimus on varmasti saatu purettua lopullisesti.

Uudessa kilpailutuksessa mennee sen verran kauan, että kaupunkipyörillä tuskin ajellaan ensi kesänäkään.