Kirkkopäivät: Ta­pah­tu­mia riitti per­jan­tai­na niin paljon, että kaik­kiin ei ehtinyt mukaan

Kärpät: Ari Stenius jatkaa Oulun Kärp­pien lii­ga­ot­te­lui­den se­los­tus­ta Radio Ka­le­vas­sa

Mainos: Juuret kas­va­vat tie­dos­ta. Tutustu Ka­le­vaan 1kk 1 €. Tilaa tästä.

Oulun kau­pun­gin uudella vää­rin­käy­tös­ka­na­val­la verk­kai­nen startti – ta­val­lis­ta asia­kas­pa­lau­tet­ta tulvi viime vuonna 15 000 vies­tiä, tal­vi­kuu­kau­si­na run­saas­ti nurinaa teiden kun­nos­ta

Oulu
Oulun kaupunki otti väärinkäytöskanavan käyttöön joulukuussa.
Oulun kaupunki otti väärinkäytöskanavan käyttöön joulukuussa.
Kuva: Susanna Eksymä

Oulun kaupunki otti käyttöönsä joulukuun puolivälissä uuden kanavan, jonka kautta kaupunkilaiset voivat ilmoittaa epäillystä väärinkäytöksestä.

Oulun kaupungin hallintojohtaja Ari Heikkinen kertoo kanavan käynnistyneen verkkaisesti.

– Väärinkäytösilmoituksia on tullut tähän mennessä 17 kappaletta. Odotimme alkuun hieman suurempaa palauteryöppyä, mutta tämäntyyppisen palautteen vähyys on tietenkin positiivinen asia.

Heikkinen kertoo luottamuksellisen ilmoituskanavan käyttöönoton taustalta löytyvän valmisteilla oleva EU-direktiivi oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta.

– Laki ei vielä tällaista kanavaa kaupungeilta ja kunnilta velvoita, mutta halusimme olla etunenässä liikkeellä, sillä tällainen velvoite on tulossa, Heikkinen sanoo.

Asiantuntijaryhmä ratkoo

Väärinkäytösepäilyksien ilmoituskanavan kautta voi ilmoittaa joko nimellään tai anonyymisti väärinkäytöksestä tai muusta moitittavasta tai epäeettisestä toiminnasta.

Se voi olla huolimattomuudesta tai osaamattomuudesta johtuvaa, tahallista tai jopa rikokseksi katsottavia tekoja tai laiminlyöntejä.

Väärinkäytösepäily voi kohdistua yksittäiseen viranhaltijaan, työntekijään tai luottamushenkilöön tai esimerkiksi kaupungin palveluiden tuottamiseen, työyhteisön toimintaan, hankintoihin, sopimuksiin tai päätöksentekoon.

– Ilmoitukset käsitellään Oulun kaupungin 8-henkisessä asiantuntijaryhmässä, jossa itsekin olen mukana. Joukossa on henkilöstöhallinnon, lakipalveluiden, sisäisen tarkastuksen sekä tietoturvan ja tietosuojan asiantuntijoita, Heikkinen luettelee.

Työryhmä käsittelee kaikki ilmoitukset. Väärinkäytösepäilyjä voidaan tutkia viranomaisten yhteistyönä tai ne voidaan siirtää poliisin tutkittavaksi.

Ilmoittajalle luvataan kolmen kuukauden kuluessa vastaus ilmoituksen vastaanottamisesta, miten asia on ratkaistu ja mihin toimenpiteisiin on ryhdytty.

– Jos ilmoitus on tehty anonyymisti, kommunikaatio tapahtuu sovelluksessa numerokoodin avulla, Heikkinen kertoo.

15 000 asiakaspalautetta

Ari Heikkinen tähdentää, että väärinkäytöskanavaa ei pidä sekoittaa Oulun kaupungin asiakaspalautekanavaan.

– Aiemmin väärinkäytösepäilyjä on tullut normaalin palautekanavankin kautta ja niitä on tipahdellut myös suoraan esimiehille, ja ovat näin helposti hukkuneet viestimassoihin. Uusi kanava systemoi palautteen antoa ja parantaa kaikkien osapuolten oikeusturvaa, Heikkinen sanoo.

Oulun kaupungin asiakaspalautekanava jatkaa toimimistaan kuten ennenkin.

– Sinne kuuluvat esimerkiksi teiden kunnossapitoon liittyvät asiat, jotka kirvoittavat etenkin näinä sydäntalven kuukausina paljon palautetta, Heikkinen sanoo.

Vuonna 2021 Oulun kaupunki sai kaikkiaan noin 15 000 asiakaspalautetta. Niistä 10 000 liittyi yhdyskunta- ja ympäristöpalve­luihin.

– Näitä asiakaspalautteita luetaan, niihin vastataan ja toimenpiteisiin ryhdytään yleensä päivän tai maksimissaan parin viiveellä.

Kaikki palaute tärkeää

Olipa kyse asiakaspalautteesta tai väärinkäytösepäilystä, Ari Heikkinen painottaa kaikkiin kaupunkilaisilta tulleisiin viesteihin suhtauduttavan vakavasti.

– Vaikka nämä työllistävät paljon, on todella tärkeää, että saamme kentältä reaaliaikaista tietoa, miten kaupungin palvelut onnistuvat. Palaute auttaa kehittämään toimintaa ja ehkäisemään mahdollisia vahinkoja.

Kaupungin palautekanavat

Ilmoituksen epäillystä väärinkäytöksestä voi tehdä osoitteessa ouka.fi/ilmoita-vaarinkaytoksesta

Tavallista asiakaspalautetta voi antaa ja selata osoitteessa e-kartta.ouka.fi/efeedback