
Oulun kaupungin yhdyskuntalautakunta käsittelee tänään tiistaina kokouksessaan Oulun joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelmaa, joka sisältää laajuudeltaan kolme erilaista vaihtoehtoa.
Päätösesityksenä on, että näistä vaihtoehdoista esitetään valittavaksi kaikista suppeinta ja edullisinta palvelutasoa. Siinä joukkoliikennettä kehitettäisiin maltillisesti muutamilla runkolinjoilla kaupungin ydinalueella. Lisäksi huomioitaisiin Nokian muutto, Laanilan kouluverkko sekä asuntomessualue. Kesäliikennettä ei kehitettäisi millään linjalla.
Oulun kaupungin joukkoliikennepäällikkö Helena Väliaho pitää esitystä suppeimman palvelutason valitsemisesta lyhytnäköisenä ajatteluna.
– Jos kaupunki ei ota käyttöön korkeinta palvelutasovaihtoehtoa, emme pysty mitenkään turvaamaan joukkoliikenteen palveluja pidemmälle ajalle. Suppein vaihtoehto ei kata edes meidän nykyisen joukkoliikenteemme asiakasmäärää, saati sitten sen kehitystä kymmenen vuoden päästä, Väliaho sanoo.
Väliahon mukaan suppeimman vaihtoehdon valitsemiseen liittyy myös riski siitä, että Oulu ei enää kuuluisi suuriin kaupunkiseutuihin valtion rahoituksessa.
– Oulu kuuluu nykyään valtion rahoituksessa suuriin kaupunkiseutuihin, mutta voimme tippua sieltä, jos emme panosta joukkoliikenteeseen muiden suurten kaupunkien tapaan.