Terveydenhuolto: Myös ou­lu­lai­set jou­tu­vat mak­sa­maan, kun Pohteen pal­ve­lu­ja vä­hen­ne­tään

Vanhat kuvat: Näin pik­ku­jou­lu­ja on juh­lit­tu Oulussa 2000-lu­vul­la

Jääkiekko: Kärpät romahti täy­des­sä Rak­si­las­sa ru­mas­ti, mutta tu­lok­sen takaa löytyy myös valoa

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Tilaajille

Oulun au­to­kou­lu­lai­sil­le pai­na­jai­sia ai­heut­ta­nut mäki on ihmisen tekosia – Tästä syystä pa­ha­mai­nei­nen Pok­ki­tör­mä ra­ken­net­tiin

Mäkilähtöjen vakiopaikkaa aiottiin loiventaa 1990-luvulla katuremontissa, mutta Oulun keskustan korkein kohta säilytettiin kuitenkin entisellään maisemallisista syistä.

Autoletka etenee Aleksanterinkatua kohti Pokkitörmän mäkeä helmikuussa 2002. Tuolloin tehtiin Oulun yliopiston arkkitehtuuriosaston uutta rakennusta Aleksanterinkatu 6:een, josta oli purettu vanha varasto. Aleksanterinkatu 8:n ja 10:n kohdalta rakennukset olivat palaneet.
Autoletka etenee Aleksanterinkatua kohti Pokkitörmän mäkeä helmikuussa 2002. Tuolloin tehtiin Oulun yliopiston arkkitehtuuriosaston uutta rakennusta Aleksanterinkatu 6:een, josta oli purettu vanha varasto. Aleksanterinkatu 8:n ja 10:n kohdalta rakennukset olivat palaneet.
Kuva: Arkisto/Juhani Kemi

Pokkitörmän risteys näyttää uhkaavalta jo pitkän matkan päästä, kun nousua lähestyy keskustasta Aleksanterinkatua. Oulussa autoilevat ovat tunteneet tämän kauhun häivähdyksen vuosikymmeniä. Edelleenkin Pokkitörmän liikennevaloissa sutii takavetoisia autoja, joilla Oulun korkeimmaksi mäeksi sanottu rinne on hankala paikka päästä läpi kohti Tuiraa.

Lue Digiä _0,25 € / viikko_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.