Tilaajille

Ou­lu­lai­sen Ra­ken­nus­lii­ke Kar­ja­luo­don tes-kiis­to­ja on taas menossa kä­rä­jil­le – Yksi tapaus on jo rat­kais­tu työn­te­ki­jän eduksi, KKO ei enää antanut yri­tyk­sel­le va­li­tus­lu­paa

Oikeuden mukaan yritys sovelsi kuorma-autonkuljettajan työsuhteeseen väärää työehtosopimusta. Karjaluoto on korostanut, että kuljetuspuoli vain tukee sen toimintaa maa- ja vesirakennusalalla. Yrityksen mukaan sen kuskeille on kuitenkin nyt tulossa AKT:n tes. Työoikeuden professori kertoo, että vastaavia kiistoja on ollut Suomessa jo kymmeniä.

Karjaluodon kuljettaja Kimi Hyvönen tuo yrityksen välivarastoon Madekoskelle kuorman rakennustyömailla käytettävää oktoeristettä, joka on valmistettu Outokummun Tornion terästehtaan kierrätyskuonasta.
Karjaluodon kuljettaja Kimi Hyvönen tuo yrityksen välivarastoon Madekoskelle kuorman rakennustyömailla käytettävää oktoeristettä, joka on valmistettu Outokummun Tornion terästehtaan kierrätyskuonasta.
Kuva: Pekka Peura

Oululainen Rakennusliike Karjaluoto Oy on riidellyt viime vuosina useiden työntekijöidensä kanssa palkka- ja muista saatavista.

Kahnausten taustalla on se, että yritys on soveltanut kaikkien työntekijöiden työsuhteisiin maa- ja vesirakennusalan työehtosopimusta (tes), vaikka osa heistä on tehnyt vain kuorma-autoalan tes:n piiriin kuuluvia töitä.