Ou­lu­lai­sen Janne Körkön kuva nuk­ku­vas­ta päih­de­riip­pu­vai­ses­ta Marista pal­kit­tiin vuoden par­haa­na

Ylen Oulun-toimituksessa työskentelevä visuaalinen journalisti Janne Körkkö on voittanut Vuoden lehtikuva 2025 -palkinnon.

Tuomariston mukaan Körkön ottama kuva rauhallisesti nukkuvasta päideriippuvaisesta Marista on surullinen ja kaunis. Otos kuvastaa valitsijoiden mukaan kasvavaa yhteiskunnallista eriarvoistumista.

-
Kuva: Janne Körkkö

Kuva on otettu juttuprojektissa, jossa Körkkö seurasi kahden oululaisen päihderiippuvaisen elämää.

– Meillä on yhteiskunnassa todella paljon vähävaraisuutta, on päihdeongelmia, on rajuja ihmiskohtaloita. Ehkä voimme tarkastella tuota kuvaa sen kautta, että kyseessä on sairaus, ja osaamme jotenkin antaa armoa heille, Körkkö toteaa Ylelle.

– Minulla ihmisten kuvaamisessa on aina mukana kunnioitus kuvattavaa kohtaan. Lähtökohtani on se, että minun on pystyttävä kohtaamaan ne ihmiset uudelleen. En koskaan julkaise sellaisia kuvia, etten voisi seistä niiden takana, hän sanoo Ylen haastattelussa.

Körkkö on aiemmin palkittu muun muassa vuoden 2020 parhaasta reportaasikuvien sarjasta. Ne hän otti Bagdadissa Irakissa.

Janne Körkkö työskentelee Ylen toimituksessa Oulussa.
Janne Körkkö työskentelee Ylen toimituksessa Oulussa.
Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Körkön ohella vuoden kuvajournalistina palkittiin Mikko Suutarinen, vuoden uutiskuvasta Antti Yrjönen, vuoden henkilökuvasta Outi Pyhäranta, urheilu- ja reportaasikuvista Rio Gandara ja vuoden uutena kuvajournalistina Aalto Puutio.

Kuvat ja tiedot myös kaikista muista palkituista löytyvät verkosta Suomen kuvajournalistien sivustolta.

Lue lisää
Ou­lu­lai­nen Janne Körkkö kiertää krii­si­aluei­ta – yksi kuva antoi läh­tö­lau­kauk­sen do­ku­ment­ti­va­lo­ku­vaa­jan uralle
Ilmoita asiavirheestä