Tilaajille

Ou­lu­lai­nen Normek Oy val­mis­taa yli 40-vuo­ti­sen his­to­rian­sa suu­rin­ta siltaa, jonka osat mat­kaa­vat Alp­pi­las­ta Uu­ma­jaan ve­si­teit­se – "Näin isoja palasia ei pysty kul­jet­ta­maan rajan yli maitse"

Suomessa erityisen pitkän, leveän tai painavan kuljetuksen siirtäminen on esimerkiksi naapurimaa Ruotsiin verrattuna vaivattomampaa. Uumajaan Oulusta matkalla olevat siltaelementit joudutaan viemään perille vesiteitse.

Osa Uumajaan pian lähtevistä 4,7 metrisistä siltalohkoista on jo valmiina. Projektipäällikkö Henrik Kiviniemi kertoo lohkojen suuren koon olevan haaste niin valmistamiselle kuin kuljettamisellekin.
Osa Uumajaan pian lähtevistä 4,7 metrisistä siltalohkoista on jo valmiina. Projektipäällikkö Henrik Kiviniemi kertoo lohkojen suuren koon olevan haaste niin valmistamiselle kuin kuljettamisellekin.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Maanteillä erityisen suuri tai painava kuljetus vaatii aina huolellista suunnittelua ja erityisluvan. Kaikkiin Suomessa kuljetettaviin erikoiskuljetuksiin haetaan lupaa ely-keskukselta, asia on keskitetty Pirkanmaalle.

2010-luvulle saakka kuljetusten määrä on ollut kasvussa, nyt määrä on vakiintunut 10 000:een lupapäätökseen vuodessa.