Jääkiekko: Kärpät vii­meis­te­li te­hok­kaas­ti korkean pro­sen­tin maa­lin­te­ko­pai­kois­ta – "Moni muukin joukkue tekee tuolla tavalla maa­le­ja"

Rokotevastaisuus: Maail­man­lo­pun enteet ja pedon merkki ruok­ki­vat us­kon­nois­ta nou­se­vaa ro­ko­tus­vas­ta­rin­taa

Ou­lu­lai­nen Henna Pa­lo­saa­ri re­mon­toi it­sel­leen kodin pa­ket­tiau­ton ta­ka­ti­laan – "Tämä vapaus on ihan mah­ta­vaa"

Viime viikolla Henna Palosaari pysähtyi kotisatamassaan Kiviniemessä.
Viime viikolla Henna Palosaari pysähtyi kotisatamassaan Kiviniemessä.
Kuva: Susanna Eksymä

Valkoinen, vuoden 1982 pakettimersu kurvaa Kellon Kiviniemen kalasatamaan. Valtavan ratin takana istuu oululainen Henna Palosaari, 27, entinen seitsenottelija, joka sai julkisuutta viime kesänä pyöräiltyään 41 päivässä 4 877 kilometriä Suomen ympäri.

Nyt nainen on jälleen tien päällä, tällä kertaa matkailuautoksi remontoidulla mersullaan.

– Pysähdyin Kiviniemeen pariksi päiväksi vanhempieni ja isovanhempieni luona käymään matkalla etelästä pohjoiseen. Kotiin on aina kiva tulla, Palosaari sanoo.

Palosaari on matkalla Ylläkselle, jossa hän vietti viime talven vapaalaskuohjaajana ja teki sivussa eräopasopintoja.

Ylläkseltä matkan on määrä jatkua Syötteelle, sieltä takaisin Ylläkselle, sitten Ruotsin kautta Norjaan, takaisin Suomeen ja mikäli korona- ja työtilanne sallii, syksyn viiletessä Portugaliin.

– Tämä vapaus, minkä pakuelämä on tuonut tullessaan, on aivan mahtavaa, Palosaari iloitsee.

Rakkautta ensisilmäyksellä

Ajatus pakettiauton hankkimisesta ja sen matkailuautoksi remontoinnista syntyi viime kesän pyöräreissulla.

– Pohdiskelin Suomen ympäri ajaessani tulevaa ja mietin, mihin päin Suomea asettuisin. Elämäni on juuri nyt niin liikkuvaista, ettei oikein mikään tuntunut hyvältä ajatukselta. Kirjoitin päiväkirjaani, että ehkä matkailupaku voisi olla paras ratkaisu, Palosaari muistelee.

Tuosta päiväkirjamerkinnästä ei mennyt kauaakaan, kun Palosaari kurvasi polkupyörällään Saariselän Nesteelle ja näki tankilla kantikkaan, elämää nähneen Mercedes Benz 207D:n. Se oli rakkautta ensisilmäyksellä.

– Menin hetkeäkään empimättä mikkeliläisten omistajien juttusille ihastelemaan autoa. Niinhän siinä kävi, että lopulta ostin sen, Palosaari nauraa.

Loppukesästä hän riisui Eldoksi ristimänsä pakettiauton takatilan lattiaa lukuun ottamatta kokonaan ja remontoi autoon omannäköisensä kodin, joka pitää sisällään sängyn, sen alla säilytystilaa, pienen keittiön ja sohvan.

– Isä ja pappa olivat siinä kaverina, mutta valtaosan rempasta tein omin kätösin kokeile ja opi -periaatteella.

Eldoksi ristitty pakettiauto pitää sisällään idyllisen ja kompaktin kodin. – Täällä on kaikki mitä ihminen tarvitsee, Palosaari sanoo.
Eldoksi ristitty pakettiauto pitää sisällään idyllisen ja kompaktin kodin. – Täällä on kaikki mitä ihminen tarvitsee, Palosaari sanoo.
Kuva: Susanna Eksymä

Hyytävä koeasuminen

Uuden kotinsa Palosaari koeasui sydäntalvella Ylläksellä, -20 pakkasessa.

– Välittömästi kävi selväksi, että lämmitys ei toimi. Olin unohtanut ilmata lämmitysputket. Kolme päivää jäätyneitä vesikanistereita katseltuani totesin, että pientä laittoa vielä tarvitaan.

Autoon Palosaari muutti lopulta kuluvan vuoden toukokuussa ja teki heti alkajaiseksi parin viikon reissun Norjaan. Sen jälkeen nainen on ollut liikekannalla ja suhannut Suomea ristiin rastiin.

– Yövyn mieluiten puskaparkeissa. En koe hengenheimolaisuutta karavaanarien kanssa. Lämmintä suihkuakaan en ole näillä säillä kaivannut, sen verran lämmintä hommaa on ilmastoimattomalla mersulla ajelu. Yöt ovat onneksi olleet siedettäviä, kun valitsee varjoisan parkin.

Palosaari kiittelee Eldon olleen tähän saakka luotettava matkakumppani.

– Mitä nyt pari viikkoa sitten moottori ei enää sammunut. Vika korjaantui lopulta 80 senttiä maksavalla letkulla. Ja tänne ajellessa tuuli tempaisi kattoluukun irti. Samankokoista ei enää löytynyt, joten luukkua piti isontaa. Pikku juttuja siis, Palosaari hymyilee.

Hän kertoo luottavansa automiehiin, jotka väittävät vanhalla mersun dieselkoneella ajettavan helposti miljoona kilometriä.

– Eldo on vasta puolivälissä. Matkamittari ei tosin toimi, joten aivan täyttä varmuutta ajetuista kilometreistä ei ole.

Elämä leppoistui kertaheitolla

Henna Palosaari ei ole ollut aina spontaani seikkailija eikä kulkuriluonne.

– Elin ennen todella kurinalaista ja ennalta suunniteltua urheilijan elämää. Olin aivan toisenlainen Henna.

Yliopistossa kauppatieteitä opiskellessaan, maisterivaiheen loppupuolella Palosaari lähti vaihtoon Uuteen-Seelantiin.

– Reissu venähti ja vietin vielä kuukauden päivät Queenstownissa lumilautaillen. Se oli tietynlainen käännekohta elämässäni. Tutustuin upeisiin ihmisiin ja elämäntyylini leppoistui. Vanhaan ole ollut enää sen jälkeen paluuta.

Palosaari yritti reissun jälkeen tehdä oman alansa töitä tilitoimistossa, mutta kahdeksasta neljään jakkupukuelämä ei ollut enää häntä varten.

– Muutin ”hiihtopummiksi” Itävaltaan ja sain eräästä matkailualan jenkkifirmasta töitä. Sen tiimoilta pääsin matkustamaan muun muassa Karibialle, kunnes tuli korona ja tyhjensi työkalenterin.

Tällä hetkellä Palosaari tekee pakettiautostaan etätöitä kotimaan pyörämatkailua edistävälle Pyörämatkailukeskukselle ja kertoo viihtyvänsä uudessa työssään asiantuntijana.

Pyöräily on yksi Palosaaren monista intohimoista. Hän tekee tuon tuostakin pieniä parin päivän pyöräretkiä teltassa yöpyen.

Parin polkupyörän ja retkeilyvarusteiden lisäksi Palosaaren pakussa kulkee mukana surffilauta.

– Harrastusvälineiden lisäksi paljon muuta en nykyisin omistakaan. Vuodevaatteet, ruokailuvälineet, tarvittavat vaatteet ja jotain sekalaista tarpeellista pikkuroinaa. Nykyisin tavaraa tärkeämpää on vapaus.

Kovin pitkälle tähtäävillä tulevaisuudensuunnitelmilla nainen ei halua päätään vaivata. Juuri nyt, helteisenä kesäpäivänä, Eldon rattiin on hyvä istahtaa ja painaa illan tullen päänsä tyynyyn siellä, missä sattuu väsyttämään.

Palosaari sanoo "Eldonsa" olleen tähän asti luotettava matkakumppani.
Palosaari sanoo "Eldonsa" olleen tähän asti luotettava matkakumppani.
Kuva: Susanna Eksymä