Essee: Venäjä on kuin myrk­kys­kor­pio­ni, joka ei voi luon­teel­leen mitään

Päätoimittajan kolumni: Kou­lu­jen le­vot­to­muus kertoo siitä, että ai­kui­set eivät ole kan­ta­neet vas­tuu­taan

Koti: Ou­lu­lai­set Mat­lee­na ja Jori Haa­pa­lai­nen ra­ken­si­vat unel­mien­sa kodin lu­moa­viin mai­se­miin Jää­lin­jär­ven ran­nal­le

Oulu tilasi kon­sult­ti­fir­mal­ta ar­vo­lu­pauk­sen ja brän­di­ta­ri­nan asun­to­mes­su­alueel­le – ­Ta­voit­tee­na tuoda esiin oma­lei­mai­suut­ta ja luoda po­si­tii­vi­nen mie­li­ku­va ou­lu­lais­ten kes­kuu­des­sa ja maan­laa­jui­ses­ti

Helsinkiläiseltä mainos- ja designtoimistolta tilatun työn kustannusarvio on 11 480 euroa.

Oulu
Asuntomessut järjestetään Oulussa vuonna 2025. Havainnekuva Hartaanselänrannan messualueesta.
Asuntomessut järjestetään Oulussa vuonna 2025. Havainnekuva Hartaanselänrannan messualueesta.

Oulun kaupunki on tilannut vuoden 2025 asuntomessualueelle Hartaanselänrannalle bränditarinan ja arvolupauksen. Työn laatii helsinkiläinen mainos- ja designtoimisto 358 yhteistyössä Osuuskunta Suomen asuntomessujen kanssa.

Hankintapäätöstä valmistellut projektikoordinaattori Mari Karjalainen tarkastaa konsulttiyhtiön papereista, mitä tilatulla arvolupauksella tarkoitetaan.

– Sen avulla selvitetään, mitkä ovat niitä järki- ja tunnepitoisia asioita sekä ominaisuuksia, joita alueeseen yhdistetään, Karjalainen ­lukee.

– Tavoitteena on hahmotella alueen arvolupaus ja löytää siitä todennettavia ominaisuuksia ja tekijöitä, joita alue voi edustaa ja omistaa.

Hankinnan veroton kustannusarvio on 11 480 euroa. Karjalainen ei käy arvioimaan, onko hinta kallis vai halpa. Hän korostaa, että brändityön tuloksia hyödynnetään vuosia.

– Konsultti on tehnyt yhteistyötä myös muiden asuntomessupaikkakuntien kanssa. Heillä on siis näkemystä tähän asuntomessuskeneen.

Työpajoissa jatkuu

Hankintapäätösasiakirjan mukaan brändityön tavoitteena on alueen omaleimaisuuden esille tuominen ja alueeseen liittyvän positiivisen mielikuvan luominen oululaisten keskuudessa ja maanlaajuisesti. Tarkoituksena on tiivistää alueeseen liittyvät tunteet, mielikuvat ja faktat, sidosryhmäpersoonat ja alueen tarinan raaka-aineet.

Työ on määrä kytkeä koko kaupungin brändiin ja kulttuuripääkaupunkihankkeeseen.

Mari Karjalaisen mukaan brändityöllä pyritään lisäksi löytämään tekijöitä, jotka erottavat Hartaanselänrannan messut muista asuntomessuista, joita järjestetään vuosittain.

Karjalainen kertoo, että työtä jatketaan työpajoissa, jotka ovat alkamassa syyskuussa. Työpajoihin on määrä osallistua messutiimin ihmisten lisäksi kaupungin viestinnän väkeä, jotta lopputulos asettuu tasapainoon Oulun kaupungin brändin kanssa.