Koronarokotteiden antamisen organisointi on herättänyt kysymyksiä ja kritiikkiä Pohteen toiminnasta. Onko palveluissa jumiuduttu kankeisiin, byrokraattisiinkin palvelumalleihin.
Mistä kertoo rokottamisen viivästyminen? Spekuloitiinko mallissa liikaa ”taloudella”, kun ajateltiin viivästyttämisellä saatavan kausi-influenssa- ja koronarokotukset toteutettua yhtä aikaa. Mihin unohtui vastuu vanhuksista ja riskiryhmistä?
Oliko ”tehokasta koordinointia” yhden rokotusvarausten palvelunumeron tarjoaminen yli 250 000 kansalaiselle. Näin aiheutettiin puhelinyhteyksien jumittuminen päiväkausiksi. Miksi nettivarauksissa tarjottiin avainsanaksi vain influenssarokotuksia? Varausta piti yrittää useamman kerran, koska järjestelmä päästi useita henkilöitä varaamaan samaa kellonaikaa yhtäaikaisesti.
Pohde on supersuuri asiantuntijaorganisaatio, jonka odottaa selviävän terveydenhuollon haasteista. Sitä vartenhan se on luotu. Kuitenkin on pakko ihmetellä huonoa rokotuksien järjestämistä.
Miksi aikaisempia hyviä käytänteitä ei otettu käyttöön? Eikö Pohteella tunneta Fordin yli 100 vuotta sitten luomaa tehokasta liukuhihnatyötä, vai kuulostaako se vanhentuneelta?
Kuitenkin malli toimi viime vuonna Limingantullissa isoissa sisätiloissa kohtuullisella jonottamisella joustavasti ja tehokkaasti. Työntekijäpulan tueksi saatiin melkoinen määrä eläkeläishoitajia. Nyt on jumiuduttu terveyskeskusten pieniin tiloihin ja vähäiseen henkilökuntaan jäykkine varauksineen.
Syynä kirjoittamiseen on lopulta muu kuin edellä kuvattu sote-joustamattomuus. Kuulin OYSin tehoseurannassa olevasta potilaasta, jota ei sairaalan tutkimuskäynnillä voitu rokottaa ja jota kehotettiin välittömästi soittamaan terveyskeskuksen palvelunumeroon rokotteen saamiseksi. Terveyskeskuksen puhelimessa haluttiin kuitenkin selvittää asia OYSin potilastiedoista, joissa ei ollut mainintaa rokotustarpeesta. Niinpä rokotusaika jäi saamatta. Edessä olivat heikosti toimivat yleinen rokotuspuhelin- ja nettipalvelu.
Harmittaa kirjoittaa näinkin paljon rokotusten huonosta hoidosta. Isolle Pohteelle ja kansalaisille ovat haitaksi jäykät, hierarkkiset toiminta- tai himmelimallit. Arvokkaan ja korvaamattoman terveydenhuollon vastuuorganisaation on tarpeen ja mahdollista hyödyntää henkilökuntansa monipuolista osaamista, sen eri tilanteissa kehittämiä hyviä käytänteitä joustavalla yhteistyöllä.