"Olenko minä näin tyhmä?” Törmäsin tähän kysymykseen saman päivän aikana kahdessa toisistaan erillisessä keskustelussa. Ensimmäisen keskustelun aiheena oli terveysteknologia ja sen käytettävyys.
Toisen keskustelun aiheena oli omaishoitajan tuen hakeminen ja lomakkeiden täyttäminen. Useampi erityislapsen vanhempi totesi keskustelun aikana, että lomakkeiden täyttäminen saa heidät tuntemaan olonsa usein tyhmäksi.
Eihän sen näin pitäisi olla, vai mitä? Oikein toteutettuna teknologian tulee olla käyttäjälleen helppokäyttöistä ja nopeuttaa ammattilaisen työntekoa. Lomakkeiden kysymyksenasettelun ja ohjeistuksen tulee helpottaa tukea tarvitsevan avunsaantia.
"Tämän riittämättömyyden tunteen lieventämiseksi on tärkeää, että suunnittelun lähtökohtana on käyttäjäystävällisyys ja intuitiivisuus."