Ihmiset: Ou­lu­lai­sen Paulus Män­ty­län, 33, rin­nas­sa sykkii jo kolmas sydän

Vanhat kuvat: 2000-lu­vun hauskaa hiih­to­elä­mää Oulussa

Luitko jo tämän: Heidi joi itsensä niin hir­veään kän­niin, että heräsi Oulun sel­viä­mis­ase­mal­ta

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Pääkirjoitus
Tilaajille

Nuorten tur­val­li­suu­den pitää olla kes­kei­sin nä­kö­koh­ta, kun ajo­kort­tisään­nök­siä jälleen kerran uu­dis­te­taan

Liikenneministeriö suunnittelee jälleen kerran ajokorttiuudistusta. Kaikki 17-vuotiaat voisivat vanhempien suostumuksella saada kortin, jossa tosin olisi rajoituksia. Peruskysymys on, mitä uudistus merkitsisi liikenneturvallisuudelle.

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelema luonnos ajokorttilain uudistamiseksi lähti lausuntokierrokselle viime kuussa. Jos sana ajokorttiuudistus kuulostaa tutulta, ei ihme. Kyseessä olisi neljäs uudistus viimeisen vuosikymmenen aikana.

Ajokorttisäädösten pitääkin elää ajassa. Silti muutaman vuoden välein tapahtuvat uudistukset eivät anna järin vakuuttavaa kuvaa lakien valmistelusta ja päättäjien kyvystä arvioida uudistuksen seurauksia.

Nyt vireillä oleva uudistus näyttäytyy vuoden 2018 muutosten korjailuna. Tuolloin uudistettu laki avarsi nuorten mahdollisuutta saada henkilöautokortti jo 17-vuotiaana.

Varhennetun ajokortin perusteisiin on kuulunut esimerkiksi työ tai opiskelu paikassa, jonne kulku on julkisilla välineillä hankalaa. Samoin syyksi on käynyt kulku tavoitteellisiin harrastuksiin. Poikkeuslupahakemukset on käsitellyt Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Todellisuus on ollut toista kuin mitä etukäteen arveltiin.

Lue Digiä _0,25 € / viikko_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.