Sotaharjoitukset: Ou­lu­lai­nen Teemu Hil­tu­nen, 25, sai käskyn ker­taa­maan ja suureen Na­to-har­joi­tuk­seen

Yritykset: Kem­pe­le­läi­sen Lehdon työ­ka­lu­ja huu­to­kau­pa­taan nyt pilk­ka­hin­taan

Vastaa kyselyyn: Pitääkö hiih­to­lo­mal­la hiih­tää?

Mainos: Tilaa Kaleva tästä

Noin sata hen­ki­löä saanut väärän hen­ki­lön passin pos­ti­tus­vir­heen takia – ­pyy­de­tään pa­laut­ta­maan vä­lit­tö­mäs­ti nou­to­paik­kaan

Passiprosessissa tapahtuneen virheen takia perjantaina 16. syyskuuta toimitukseen lähteneet kirjekuoret ovat sisältäneet toiselle henkilölle kuuluvan passin, poliisi tiedottaa.

Postituskoneen automatiikka, joka täsmäyttää kuoren ja sen sisälle laitettavan passin, ei ole ollut toiminnassa.

– Ongelman laajuus on tämän hetken tiedon mukaan enintään 550 passilähetystä, joista arviolta 100 kappaletta on ennätetty luovuttamaan kansalaisille, ylitarkastaja Juhani Ruutu Poliisihallituksesta sanoo tiedotteessa.

Välittömästi ongelman ja sen laajuuden selvittyä kyseiseen erään kuuluvat lähetykset kutsuttiin takaisin eikä niitä enää luovuteta noutopaikoista. Passilähetykset palautuvat passinvalmistajalle ja ne pakataan uudelleen oikeisiin kuoriin.

Henkilöitä, jotka ovat saaneet toiselle henkilölle kuuluvan passin, pyydetään palauttamaan se kirjekuorineen välittömästi noutopaikkaan.

Kaikille väärän passin saaneille toimitetaan uusi noutoilmoitus, kun oikea passi on noudettavissa. Tähän prosessiin kuluu noin viikko. Jos esimerkiksi matkan takia passin tarvitsee nopeammin, on syytä olla yhteydessä passin myöntäneeseen poliisilaitokseen.