Uskonyhteisöt: An­ka­ras­ta us­kon­yh­tei­sös­tä nuorena eronnut ou­lu­lais­läh­töi­nen nainen muis­tut­taa hen­gel­li­sen vä­ki­val­lan olevan rikos

Kolumni: Kuka keksi laittaa kä­ve­ly­ka­dun pät­käl­le nop­pa­ki­viä? – Ou­lus­sa kyn­ne­tään epä­ta­sai­sia nop­pa­ki­vi­ka­tu­ja vielä pitkään

Luitko jo tämän: Hai­luo­toon suun­ni­tel­ta­vat sillat ja pen­ger­tie ovat to­teu­tu­mas­sa ilman min­kään­lais­ta va­lais­tus­ta

Pääkirjoitus
Tilaajille

Nato ja talous siir­tä­vät Suomen pai­no­pis­tet­tä poh­joi­seen, jonka lii­ken­ne­väy­lien ko­hen­nus on kaikkea muuta kuin sil­ta­rum­pu­po­li­tiik­kaa

Suomen ja Ruotsin lähestyvä liittyminen Natoon siirtää koko puolustusliiton painopistettä pohjoiseen. Samaan aikaan investoinnit pohjoiseen ovat huimassa kasvussa Suomessa ja Ruotsissa. Kumpikin iso muutos vaatii väistämättä liikenneinvestointeja.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan romutti kertaheitolla vanhoja asetelmia Euroopassa ja Suomessa. Esimerkiksi taloussuhteet ja yhteydenpito Suomesta Venäjälle tuskin palaavat vuosiin sille tasolle, jolla ne olivat ennen Vladimir Putinin käynnistämää valloitussotaa.

Keskeinen Suomea koskeva muutos on hakeutuminen Naton turvallisuussateenvarjon suojaan, mutta länsiside tiivistyy myös taloudessa. Asia vaikuttaa merkittävästi myös Pohjois-Suomessa.

Uudella painolla keskusteluun ovat nousseet etenkin liikennereitit.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.